kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal

HVAD er nu det: Nyt kinesisk bilmærke leverer de første biler i Norge

Den kinesiske bilfabrikant Xpeng har leveret de første elbiler til norske kunder. Næste skridt kan være Danmark

15. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Ny kinesisk spiller i Europa

Xpeng er navnet på et kinesisk bilmærke, der for første gang landede på europæisk jord i december, 2020. Norge bliver det første land af mange i Europa, der i løbet af det kommende år skal husere elbilfabrikanten. Ét land, der står nær toppen af den liste, er Danmark, så vi tager et dyk ned i Xpeng.

Og bare lige, så du ikke er bange for navnet: Vi aftaler, at Xpeng udtales 'eks-peng'. Det er en forkortelse for Xiaopeng, der også er navnet på firmaets boss: He Xiaopeng. 

Xpeng blev oprettet i 2014, og kunne udgive den første prototype i 2016. I 2018 ramte mærkets første model, G3, gaden.

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
© Xpeng / Twitter

Hvad er det?

Netop den bil, som Xpeng lancerede for første gang i 2018, er den, der lige er landet i Norge. 

G3 er en mellemstørrelse SUV, der trækker med én elmotor på forhjulene. Xpeng lover en rækkevidde på 451 WLTP-kilometer, og spørger man uafhængige anmeldere i Kina, så stemmer det overens med virkeligheden. 

Motoren yder 197 hk og 300 Nm, og det kaster den 1.637 kg tunge elbil fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

250.000-275.000 kr. på gaden i Danmark

Bilen kommer standard med to store skærme, som mange har sammenlignet med Teslas kabinekomposition. Udover to skærme, er der også gjort flittigt brug af blødt plastik i kabinen, og sæder er lavet med syntetisk (red. vegansk) læder. 

Der er to varianter på det norske marked, 'Smart' og 'Premium', og de sælges til det der svarer til hhv. 258.000 DKK og 273.000 DKK i Norge. Vi har spurgt en ekspert, og ifølge ham er billigere elbiler helt afgiftsfri. Vi kan altså priser, der minder om de norske, når Xpeng når Danmark.

Xpeng G3

Længde 446 cm

Bredde 182 cm

Højde 168 cm

Køreklar vægt 1.637 kg

Bagagerum 380-760 liter

Rækkevidde (WLTP) 451 km

Batteri 66,5kWh

Ladetid 30-80 pct.: 43 minutter

Topfart 170 km/t

0-100 km/t 8,6 sekunder

Prisgæt i Danmark 250.000-270.000 kr.

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
G3

har også en kæmpemæssig, panoramisk forrude

© fullychargedshow

Masser af gadgets

Xpeng har læst bogen om interessant infotainment, og de har taget hvert et ord til sig. I den kinesiske variant af SUV'en, fungerer skærmen i midten næsten som en computer, der kan tilgå en app-store, hvorfra der kan spilles racerspil og synges karaoke. Det nævnes der imidlertid ingenting om på Xpengs norske hjemmeside, men alligevel mangler der ikke noget:

Premium-varianten er udstyret med ventilation i førersædet og et 360-graders kamera på taget.

Standard på begge trim er Xpengs XPILOT 2.5, der udover vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og adaptiv svingkontrol også kan parkere i anviste båse og imellem biler. 

Hvad også er standard er skærmene: På hhv. 12,3" og 15,6" er skærmene heller ikke i småtingsafdelingen. Bilen kan tilsyneladende fjernstyres via en app. Hvorvidt den også kan køre på fjernstyring, eller om det udelukkende omfatter varmeanlæg, er ikke klart.

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
© Xpeng / Twitter

Løbende overhalinger

Elbilsmarkedet i Kina er benhårdt, og få mærker overlever særligt længe. Xpeng er bestået, og således er bilen blevet opdateret siden den kinesiske lancering. 

I 2019 kunne Xpeng løfte sløret for en masse teknologiske opgraderinger. Blandt andet kamerarelateret ekstraudstyr i kabinen, der kan genkende brugers ansigt og indstille ergonomi efter førerens præferencer.

Mange funktioner er ikke nået til den norske model, der landede i december. Netop det kamerasystem til interiøret er én af de ting. Det er førnævnte app-store med karaoke og racerspil desværre også.

Se videoen om Xpengs lancering i Norge nedenfor, eller læs videre om Xpeng lige under videoen.

Model 3-konkurrent på vej

Xpeng P7 er den anden model, Xpeng i øjeblikket har i deres kinesiske line-up. Sedanen kommer i bag- og firehjulstrukne varianter, og koster i Kina omkring dobbelt så meget som G3. Bilen kan i 'Super-Long-Range' trim nå 706 km efter den gamle NEDC-standard på et 80,9 kWh litiumbatteri. Ydelsen er på 266 hk og 390 Nm på bagakslen, og hvis du vælger firehjulstrækkeren, får du 170 hk og 265 Nm ekstra til forakslen.

Interiøret praler med nappa-læder, to skærme af hhv. 14,96" og 10,25", stemningslys i LED og et lydsystem fra Dynaudio bestående af hele 18 højtalere. I Kina kommer den også med samme app-store funktion som G3, og kan også fjernstyres fra en app. Der er heller intet ord om hverken Apple CarPlay eller Android Auto.

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
© Xpeng

Lander i Europa

P7 figurerer med statistik og pris på den kinesiske hjemmeside, men på den norske hjemmeside er kun billedet af bilen. På sigt er der tiltænkt levering i Europa, men ligesom på det kinesiske marked, starter Xpeng med G3. Xpeng siger alligevel, at P7 vil lande i Europa løbet af de kommende 12 måneder.

Xpeng P7 (4WD Performance)

Længde 4880mm

Bredde 1896mm

Højde 1450mm

Vægt 2060 kg

Bagagerum 440l

Rækkevidde (NEDC) op til 706 km

Batteri 80,9kWh

Ladetid 30%-80%: 31 minutter

Topfart 170 km/t

0-100 km/t 4,4 sekunder

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
© Xpeng

Om Xpeng

Hvis du er nysgerrig, tænker du måske stadigvæk: Hvem er Xpeng? Virksomheden blev grundlagt i 2014. Det blev skudt i gang af mange forskellige investorer, både kinesiske og udenlandske, blandt andre Alibaba, der specialiserer sig i international handel af kinesiske produkter. He Xiaopeng og mange andre højtstående ansatte i Alibaba, blev også ansat i højtstående positioner i Xpeng.

I 2016 havde mærket bygget sin første prototype, Xpeng Beta, der banede vejen for det, der i dag er G3. Imellem udvikling af egne biler, har firmaet også stået for research inden for selvkørende biler i USA. I august, 2020 blev firmaet børsnotoret på New York Stock Exchange som XPEV.

kinesisk elbil xpeng lander i norge trondheim arndal
Xpengs hovedkvarter

ligger i storbyen Guangzhou i Kina

© Xpeng

Retssager imod mærket

Mærket har været involveret i to primære sager, siden det blev grundlagt, men intet er endnu bevist imod dem. Først i 2018, hvor en tidligere ansat hos Apple blev sigtet for at have stjålet informationer om deres elbil, for at sikre et job hos Xpeng.

Siden har Tesla sagsøgt en tidligere ansat, for at have stjålet koden bag Teslas autopilot. Vedkomne blev siden ansat hos Xpeng, og selvom han tilstår, at koden blev uploadet til hans iCloud, benægter han, at den er havnet hos Xpeng. Xpeng har lavet en intern efterforskning, og kan rapportere, at der ikke er begået nogle ulovligheder.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...