Wiesmann GT MF5 yellow front
© Søren Juul

Wiesmann med V10-motor er nostalgi med nosser

Wiesmann GT MF5 er en let, klassisk sportsvogn med sjæl fra 1950’ernes England og et hårdtpumpet V10-hjerte fra BMW’s M-afdeling. Søren Juul tager et nostalgi-trip på speed

2. maj 2019 af Søren Juul


Den ligner resultatet af et intimt møde mellem 1950’ernes Jaguarer og Austin Healeys, men jeg griber snarere efter en styrthjelm end en sixpence, når de ti gasspjæld åbner, og 507 hk får de 325-mm brede Michelin Pilot Sport til at danse fra side til side ned ad den smalle allé. 

At slå stabiliseringssystemet fra var næppe dagens klogeste beslutning, for vejkanten hjemsøges af et lag meget fedtede blade, og nu smider ­Wiesmannen sine brede hofter rundt som en overgearet samba-­danserinde.

10-cylindret mesterværk fra BMW M5

Hnnngh! Retroraketten får bid i asfalten og sender mig af sted med et gedigent los i ryggen. Det dybe bulder fra motorrummet går over i en lang, metallisk skønsymfoni, når omdrejningstælleren passerer 6.000 o/min. Og det bliver ved. 

Under den ­langstrakte motorhjelm huserer nemlig V10-motoren fra BMW M5; mesterværket med dobbelt Vanos, fire ­knastaksler, 40 ventiler og en grådig appetit på omdrejninger helt op til 8.250 o/min. 

Deja-vu for racingfreaks: Den gule testbil kørte som pacecar i 2009 FIA GT-løbsserien.

© Søren Juul

I en Wiesmann serveres motoren råt. Med herligt frivolt udstødningssystem i rustfrit stål og en sparsommelig lydisolering bliver guldklumpen foran levende, og bag de ­klassiske linjer gemmer sig en hardcore, tysk køremaskine, når du har trykket på den djævelske “sport”-knap. 

Den kender BMW-­aficionadoer som “M-knappen”, og den giver dig lov til at lege med samtlige 507 hk, ligesom speederresponsen skærpes. Også knappen til at justere gearskiftetiderne fra komfortabel ­automatik til brutal, sekventielt racerskifte kan de nikke genkendende til. Men der ophører lighederne med BMW også.

Eksotisk håndbygget sportsvogn

En Wiesmann er ikke en hurtig kitcar med BMW-teknik – det er en eksotisk, håndbygget supersportsvogn til puritanere med fede tegnebøger. Det stod klart med det samme, for indstigningen i den lille Wiesmann-kabine er ikke for enhver: Først stikkes det ene ben ned i en dyb, smal siddebrønd. Så ­vrides popoen indenfor, før venstre ben kan trækkes op og ind på plads. 

Jeg dumper ned i et dybt racersæde lige foran baghjulene, og med armene knækket 90 grader griber jeg fat om et lille, tykt håndsyet læderrat. Det føles bogstaveligt talt som at tage bilen på, for udsynet til omverdenen reduceres til fire sprækker, når døren smækkes. Men samtidig føles det trygt.

Det har du også brug for, når du lukker op for Wiesmann-brødrenes flagskib: Wiesmann klarer de første 100 km/t på 3,9 sekunder på tør vej (0,7 sekunder hurtigere), og mens BMW M5 elektronisk begrænses ved 250 km/t, sætter Wiesmanen sig stadig i bagfjedrene på jagt mod tophastigheden på 310 km/t. 

Nyd synet! Den mesterlige 507 hk V10-motor – her placeret foran – e godt trukket tilbage for forhjulene. Den stammer fra den daværende BMW M5.

© Søren Juul

På Autobahn når jeg ikke mere end 270 km/t, før en ­Mercedes Sprinter overser det lavtgående Wiesmann-missil.

Et sæt gedigne racerbremser med tallerkenstore skiver for og bag afværger katastrofen. Wiesmannen dykker, men ligger klippestabilt, så jeg hugger trygt til den lille polerede bremsepedal og lader bremseklodserne hive farten af. Trafikken klumper til, så jeg tager den første afkørsel og går på jagt efter nogle sving... 

Undervejs udviskes lidt af det hardcore førstehåndsindtryk, for MF5’eren er helt human, hvis du holder fingrene fra Sport-knappen og lader automatgearkassen arbejde i de ­komfortabel trin. Og der er skam både elrudehejs og ­aircondition, og en Becker-radio kan overdøve bulderet fra motorrummet.

Men kun en munk kan modstå at give bundgas. På tørt asfalt sidder du nemlig i en af Tysklands mest effektive fartmaskiner. Den suveræne drivline er omgivet af sofistikeret racingteknik: Du sidder i en let og afsindig stærk monocoque limet og nittet sammen i aluminium med fire wishbone-hjulophæng boltet direkte på som på en formelracer. 

Specialisterne fra Bilstein og Eibach har udviklet fjedrene og støddæmperne, og det hele er blevet grundigt fintunet på Nordsløjfen. Det virker!

Det lækre, tykke læder giver den lidt for kitcar-agtige kabine noget klasse. Airbags var standard, hvis du bestilte en ny GT MF5.

© Søren Juul

Wiesmanns logo prydes af en gekko; en lille, væver fætter med sugekopper under fødderne, og det er faktisk temmelig rammende for Wiesmannens køreegenskaber.

Forhjulene med den voksne hjulmontering 245/45ZR19 Michelin Pilot Sport er stort set umulige at få til at slippe, så det er ingen sag at få Wiesmannen til at dykke tæt og præcist ind i kurverne, mens undervognen smidigt sender vægten til det yderste baghjul.

Olietøndebrede bagdæk

Styretøjet er præcist og næsten perfekt, hvis Wiesmann da bare kunne lukke lidt ned for servoeffekten, og dets ekstremt direkte udveksling bliver du glad for, hvis du er for tidlig på gassen. 

Trods det olietønde-brede bagdæk slår Wiesmannen med halen, hvis du provokerer den ved at sende de 507 hk for tidligt til baghjulene, men som i en fintunet racerbil bliver du tilgivet med en hurtig kontrastyring. Skridgrænsen ligger højt, og du kan køre din Wiesmann ekstremt hurtigt og neutralt rundt. Men svinger du pisken, må du forberede dig på et eventuelt møde med botanikken.

Det var Wiesmann-brødrene, der selv designede den brede, lave og svulstige GT MF5. Den kunne også fås som roadster.

© Søren Juul

Med Dynamic Stability Control-systemet fra BMW M6 behøver du heldigvis ikke nærme dig grænserne the hard way; med sportknappen aktiveret og DSC slået til kommer du ind på livet af Wiesmannen på en mere civiliseret måde. Ikke den værste idé, hvis det er fugtigt, og du ikke føler behov for at udfordre skæbnen.

Wiesmann GT MF5 lader dig nyde BMW’s fantastiske V10-motor on the rocks, pirrer øjnene med sit fandenivoldske retrodesign og efterlader dig åndeløs, når g-kræfterne tæsker dig rundt i racersædet, men til samme pris kan du altså få en ny Porsche 911 GT3 OG en let brugt BMW M5 med samme juvel af en motor. 

Den slags er det svært at argumentere imod, men mangler du en helt og aldeles vanvittig superbil i din samling, bliver du ikke skuffet over den heftige Wiesmann GT MF5. 

Artiklen er fra Bil Magasinet februar 2010. Wiesmann gik konkurs i 2014, men vi synes, I skal nyde historien alligevel. Denne type historier får du hver måned i Bil Magasinet - tjek det aktuelle tilbud for nye kunder her.

Den smukke BBS F1-fælg blev leveret standard i 19”, men tag dem dog som her i 20”.

© Søren Juul

Wiesmann GT MF5 årg. 2010

Motor V10, 4.999 cm³, 40V

Ydelse 507 hk ved 7.750 o/min

520 Nm ved 6.100 o/min

0-100 km/t 3,9 sek.

Topfart 310 km/t

Forbrug EU-miks 7,0 km/l

Mål (L/B/H) 430/194/117 cm

Vægt/last/påhæng 1.460/220/0 kg

Bagagerum 250 liter

Dæk 245/40ZR19-275/35ZR19

Pris i dag fra 1,6 mio kr. u/afgifter (220.000 euro)

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.