Vi kører Abarth 695 Biposto

Fiat Abarth 695 Biposto forlanger en næsten sadistisk behandling for at yde optimalt. Bilens hovedattraktion er den fritlagte gearkasse, der sidder som et kunstværk mellem forsæderne

30. oktober 2015 af Søren Juul

Abarth 695 Biposto er navnet på den ekstreme hyldest til Carlo Abarths oprindelige racerbiler, der fræsede afsted på verdens racerbaner i 60’erne med motorhjelmen på klem. Dette er grundlæggende set en gadeversion af Fiat’s nuværende Abarth 695 Assetto Corse-racerbil, og den er rå – meget rå.

Forsæderne er kulfiberskaller med H-seler, og aircondition, tågelygter og gulvtæpper er hevet ud for at spare kilo. Dørbeklædningen er udført i den samme kulfiber, som også pryder kofangerne. 

Foran fødes en større ladeluftkøler med luft gennem et stort gab, mens en diffuser bagpå indrammer en larmende titanium-udstødning fra slovenske Akrapovic. Motoren yder 190 hk og er den hidtil vildeste variant af Fiat’s 1,4-liters turbomotor i en gadebil.

Bilens hovedattraktion tårner sig op mellem sæderne. Et mekanisk kunstværk med frit udsyn til stænger, kuglelejer og beslag, der med korte, kontrollerede bevægelser betjener en hårdfør “dogring”-gearkasse. Den ligner en sekventiel gearkasse, men der er tale om en manuel transmission med skift i et H-mønster. Den har groftskårne tandhjul uden syn- kromeshringe, så komfort og støjdæmpning veksles til brutalt hurtige gearskift, hvis du timer dem rigtigt og tager hårdt fat. Du kan skifte op uden kobling som i racerbilen, men af hensyn til holdbarheden råder importøren til, at man benytter venstre pedal.

ABARTH 695 BIPOSTO
Pris: ca. 320.000 kr. u/afgift
Effekt / Moment: 190 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
EU-miks: 16,1 km/l

Du kan læse meget mere om Abarth 695 Biposto i Bil Magasinet 290, hvor vi tester den mod en Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R. Magasinet er på gaden nu.

Se også vores (lidt nørdede) video, hvor vi har kørt Abarth 695 Biposto med fokus på gearskiftet. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...