Vespa Elettrica

Vespa Elettrica: Første tur på lydløs charmør

Elettrica hedder den første eldrevne scooter, der har lov til at bære Vespa-navnet. Vi sender vores Vespa-mand afsted for at teste, om ånden er intakt

29. marts 2019 af Victor David Kraft

Elettrica ligner en Vespa

Ved første øjekast er der ikke meget, der afslører, at jeg står overfor en ny model, der er Vespa's bud på et elektrificeret køretøj. Man havde sagtens kunne bilde mig ind, at scooteren foran mig bare var en Primavera, der er Elettrica's benzindrevne bror. Det er bestemt ikke nogen dårlig ting, for noget af dét, der karakteriser en Vespa, er et formsprog, der hæver sig over resten af scooterflokken. En Vespa er ikke bare en scooter - nej, det er en Vespa.  

Elettrica er på flere måder en anderledes Vespa. Det står klart for mig, da jeg kommer lidt tættere på. Hvor de benzindrevne Vespa'er har kromlister langs fronten og ved fodpanelet, da har den sølvfarvede Elettrica udskiftet flere kromdele til fordel for blå detaljer omkring skjoldene og ved hjulene. Bare rolig, du får dog stadig forkromede sidespejle og gribeskinne - det er jo en Vespa. Hvis du ikke er fan af sølv-med-blå kombinationen, så kommer Elettrica også i andre farvevarianter.   

To udgaver: 25 km/t og 45 km/t

Inden prøveturen fremviste jeg mit kørekort til personbil (kategori B), for det skal du have, hvis du vil køre 45 km/t-varianten af Elettrica. Til dem, der ikke har kørekort, laves Elettrica i en 25 km/t-variant, der skal køres på cykelstien. Eftersom min testtur var på 45'eren, var jeg henvist til vejen blandt biler og busser. 

Motoreffekten er en anelse højere i 45'eren, hvor du får 0.2 kW mere end 25'erens 3.3 kW. Det giver udslag i rækkevidden, da begge varianter har samme batteri med en kapacitet på 86 Ah. Med andre ord betyder det, at 25'eren præsterer 105 km på en opladning, hvorimod 45'eren kan klare 80 km. Køreprogrammet 'ECO-mode' skulle dog kunne tilføje 20 km ekstra til 45'erens rækkevidde. Opladningstiden er 4 timer.

Vespa Elettrica

Formen fornægter sig ikke - det er en Vespa!

Elettrica kører som en Vespa

Én ting er, at Elettrica ligner en Vespa, men hvis modellen skal lykkes, så kræver det, at den kører som en Vespa. Men hvad vil det egentlig sige? Det vil sige, at jeg forventer respektable accelerations- og bremseegenskaber samt retningsstabilitet. Jeg kan efter 10 minutters kørsel berolige Vespa-entusiasterne: Elettrica kører som en Vespa.

Komforten er som på en Primavera. Du sidder godt på et stort og blødt sæde, og det er nemt at finde en passende kørestilling, hvor både arme og ben føler sig tilpas. Jeg satte Elettrica i 'reverse' og bakkede ud på kørebanen, klar til take off (Ja, du læste rigtigt, Elettrica kan bakke). Køreprogrammet var sat på 'Power', og så var det ellers afsted.

Kvik og stabil

Et vrik med håndleddet sætter mig ubesværet i gang, og jeg glider ind i den københavnske myldretrafik, som jeg så ofte har gjort på min egen Vespa ET2. Forskellen er dog til at tage og føle på. Det kan virke banalt at fremhæve, men fraværet af lyd, lugt og motorvibrationer er mærkbart, og en romantiker som mig savner lidt olie-æstetik. Nok om det. 

Elettrica drager fordel af elmotoren, der uden tøven sender italieneren op på 45 km/t. Om det går hurtigere end min egen 2-takters Vespa, det skal jeg ikke kunne sige, men elektrificeringen er et skridt op for dem, der er vant til de miljøvenlige 4-takts-scootere. Mono-forgaflen - der er et Vespa-særpræg - er ikke bare nydelig, den sørger også for en behagelig køreoplevelse, og det er selvom kørebanens tilstand giver flere bump på vejen. Både acceleration og nedbremsning foregår stabilt og udramatisk, og det bliver hurtigt fristende at anlægge en frisk kørestil. Det bliver aldrig problematisk, at Elettrica vejer 130 kg. 15 kg mere end Primavera.   


Vespa Elettrica

Digital instrumentering i Elettrica

Digitale instrumenter og bluetooth

Mens jeg kører, kaster jeg et blik på Vespa'ens skærm, hvorfra jeg henter informationer om hastighed, rækkevidde og køreprogram. Køreprogrammet 'Power' giver dig samtlige kræfter til rådighed, men du må til gengæld leve med en kortere rækkevidde som beskrevet ovenfor. Foruden indstilling af køreprogram kan du vælge, hvor meget energi du vil opsamle under kørsel. Sætter du 'brake level' på 2, kan du - hvis du kører forudseende - helt undgå at bruge de regulære bremser, da Vespa'en bremser dig ned ved speederslip.

Vælger du at tilslutte din smartphone via bluetooth, opstår der nogle fine funktioner, du kan drage nytte af. Du kan se, om folk ringer eller skriver til dig, og har du desuden en styrthjelm med bluetooth-headset, kan du foretage opkald og høre spotify, mens sangtitel og kunstner vises på displayet. 

Hvad koster Vespa Elettrica?

Og så var der det med prisen. Hos thansen koster en el-drevet VGA Vax fra 8.999 kr, men så får du også en kortere rækkevidde, ligesom du må affinde dig med et køretøj, der er milevidt fra den sjæl og charme, Vespa tilbyder. Elettrica's benzindrevne søster Primavera koster fra 24.998, så måske vi kan forvente et prisleje, der ligger deromkring? Nej, Elettrica koster fra 49.999 kr! Du skal altså betale lige under halvtredstusind kroner for at køre 25 km/t på en lydløs Vespa. 

Det kræver et mere dybdegående kendskab til Elettrica, hvis man skal finde ud af, om prisen kan retfærdiggøres. Vi glæder os til, at foråret for alvor melder sig, for så har vi de rette betingelser for at undersøge, hvordan det er at leve med Vespa'en til hverdag. 

Hvis du allerede nu vil melde dig under de italienske faner, så skal du kontakte forhandleren, der fortæller, at de allerede nu har solgt en Elettrica.

Vespa Elettrica

Ingen lydpotte, naturligvis.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.