Venturi: Den franske Ferrari F40

Franske Venturi er et af de vildeste bilmærke, som franskmændende nogensinde har kunne prale af. Bilen på billederne er ekstra speciel. Få historien her:

28. juni 2019 af Anders Richter


Alle kender Renault, Peugeot og Citroën som ­indbegrebet af fransk bilindustri. Men i den franske bilhistorie finder vi også nogle mindre firmaer, som alligevel har formået at sætte deres aftryk på drengeværelserne rundt omkring. Et af dem er sportsvognsfabrikanten Venturi.

Første projekt med motor fra Golf GTI

Firmaet blev stiftet af to ingeniører, som arbejdede ved Heuliez – et firma, store bilfabrikker kan bruge, når der skal skabes modeller i mindre styktal. Opel Tigra og Peugeot 206 CC er et par eksempler på netop det. De to stiftere var dog trætte af at rode med stangvarer, og derfor satte de sig for at skabe en ny og sjov fransk sportsvogn.

I 1984 viste de mærkets første projekt frem. Tanken var, at den skulle konkurrere mod Aston Martin, Porsche og ikke mindst Ferrari. Det blev dog lidt svært, eftersom motoren i Venturi’s model var hentet fra datidens VW Golf GTI.

408 hk til omkring 1.200 kg

Vi spoler tiden ca. et årti frem, hvor de to franskmænd endelig fik styr på form og ikke mindst funktion. På dette tidspunkt er de gået i gang med at producere bilen på billederne, som er en Venturi 400 GT Trophy. Motoren ligger i midten. Det er en V6’er udstyret med biturbo og en effekt på 408 hk. En lav vægt på omkring 1.200 kg gør den i stand til at ramme 100 km/t på under fem sek. Designet er kraftigt inspireret af en af datidens konger - nemlig Ferrari F40. Det ses specielt på den store vinge, der nærmest er tyvstjålet fra F40. 

Trophy-varianten var tiltænkt motorsport, men der fandtes også en mere gadeorienteret variant kaldet 300 Atlantique. Sidstnævnte havde en lidt lavere effekt på 310 hk. Til gengæld var der fyldt noget mere skum og læder på sæderne, så den reelt kunne bruges som en hurtig bil til de lange stykker “Autoroute”.

Bilen på billederne har en unik historie, idet den oprindeligt blev bestilt af Hervé Poulain, som stod bag BMW’s ikoniske “Art Cars”-racerbiler. Det er også grunden til den specielle lak, som er udført af kunstneren Jean-Yves Lacroix. Og hvis du undrer dig over temaet, blev han inspireret af duften “Pasha de Cartier”. Jep, vi forstår det heller ikke helt. Det vigtigste er, at med undtagelse af Bugatti er dette den vildeste franske sportsvogn, der nogensinde har eksisteret.

Bilen på billederne er næsten lige blevet solgt på  RM Sotheby's auktion i Paris. Prisen lød på 987.563 kr. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...