Saab 9-3 2,0T XWD
Saab 9-3 2,0T XWD© bilmagasinet.dk

Uge 7/09 bil: Saab 9-3 2,0T XWD

HOT

13. februar 2009 af Mikkel Thomsager

Jeg er bange for, at det har med alderen at gøre. Hver gang jeg kører Saab 9-3, bliver jeg mere og mere glad for den.

Interessant nok har den bedste hidtil været basis-modellen med 1,8 liters motor. Den store Turbo X-model til 700.000 kr. slår derimod ikke helt til.

Men det gør denne 2,0T XWD, som man kan kalde for Turbo X light.

Den har mindre motor, som til gengæld passer bedre til bilen. Den har et mindre avanceret firehjulstræk, som dog eliminere hjulspin, og den har et mindre dramatisk udseende, men designet er tidløst nok, til at den stadig tager sig elegant ud.

Jeg ville naturligvis vælge en Combi-model, mest af alt fordi den er flottest, men selv om 9-3 efterhånden har nogle år på bagen - den nuværende model blev introduceret i 2003 - så er den stadig moderne at se på.

Den gamle Saab-motor er også oplagt. Denne model har Hirsch-tuning, hvorved effekten forøges fra 210 til 240 hk. Om det gør en forskel, skal her være usagt, men det er en fed oplevese, hver eneste gang du accellererer. Hirsch-tunet koster godt 15.000 kr. ekstra.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...