S2000 kom bl.a. i denne clubsport-version
S2000 kom bl.a. i denne clubsport-version © bilmagasinet.dk

To sportsvogne på skafottet

Honda S2000 og Cadillac XLR får begge kniven

27. januar 2009 af Carsten Nymann

Lige så forskellige bilerne er, lige så enslydende er pressemeddelelserne om, at Honda S2000 og Cadillac XLR ikke længere har en rolle at spille på den globale scene.

Ganske abrupt slukkes dermed lyset for to kompromisløse sportsvogne, som der ikke er fundet plads til i et marked, som er stadig mere fokuseret på miljø og totaløkonomi.

2009 bliver sidste modelår for S2000, mens produktionen af XLR stoppes allerede i foråret.

På Bil Magasinet vil vi naturligvis mest begræde tabe af den vanvittige Honda S2000 med sin fritløbende, to-liters vtec-motor, hvor det røde felt først begynder ved 9.000 o/min.

S2000 kom bl.a. i denne clubsport-version
S2000 kom bl.a. i denne clubsport-version © bilmagasinet.dk

S2000 har efterhånden 10 år på bagen og var oprindelig blot tænkt som en limited edition-gimmick i anledningen af Honda's 50 års jubilæum, men publikums respons og kundernes efterspørgsel overbeviste japanerne om, at bilen havde sin berettigelse.

Sidste år i London overraskede Honda publikum på British International Motor Show med en lille topersoners koncept-roadster med navnet Open Study Model.

Selvom firmaets repræsentanter benægtede det stærkt, lagde bilen fundamentet for spekulationer om, at det sidste ord endnu ikke er sagt om S2000, og at en afløser kan være på vej.

Cadillac XLR er nærmest den letbenede Honda's diametrale modsætning, den er tung, stor og udstyret med en oldnordisk Northstar-V8 med eller uden kompressor.

XLR var den dyreste Cadillac-model
XLR var den dyreste Cadillac-model © bilmagasinet.dk

Selv om den er langt fra at have en Mercedes SL's finesse eller en Corvette's letbenede punch så er den kantede amerikaner ikke uden charme, og den har masser af sjove løsninger i kabinen.

Mest af alt er det bare trist, at verden nu er to tossede køretøjer fattigere.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...