Den eldrevne varevogn er modnet og begynder at ligne et reelt alternativ til dieselbilen. MAN eTGE er et bud på en velkørende, men dyr kassevogn i 3.500 kg-klassen.
Pionertiden er ved at være ovre
Vi er i slutfasen af pionertiden for eldrevne varebiler, for der er nu en håndfuld muligheder hvad angår størrelse og mærke. I den absolut tungeste ende for, hvad man må føre med et B-kørekort, finder vi MAN eTGE, som langt hen ad vejen er baseret på Volkswagen e-Crafter.
Forskellen mellem de to er minimal, kassernes dimensioner er identiske, og paneler, skærme, lygter og så videre er ens. De eneste differencer ligger i den kosmetiske afdeling med undtagelse af nogle små praktiske tiltag som en dørstopper bagi.

Batteriet kan kun lades med 7,2 kW i en hjemmelader. I en hurtiglader med op til 40 kW tager en opladning 45 min.
© Søren JuulLigesom e-Crafter lider testbilen af en høj egenvægt på grund af batteripakken, som påvirker nyttelasten i en sådan grad, at man til den største variant med en nyttelast på omkring 1725 kg skal bruge stort kørekort, mens man kan nøjes med B-kørekortet til personbil i den mindre variant med nyttelast på omkring 950 kg.
Kører op til 140-180 km i byen
Med en rækkevidde på 150 km virker det måske som et antiklimaks, hvis det er første gang, du er på markedet efter en stor varebil siden den første VW Crafter fra 2006. Pointen er, at du skal have et specifikt behov, som elvarebilen kan dække. Ligesom e-Crafter er den tiltænkt miljørigtig transport i nærområder og byer, og det er desværre ikke en joke, at tophastigheden er begrænset til 90 km/t.
Kom nu, så giv os en knap, der skriger “spild af batteri”, når man er over 90 km/t, så man i det mindste kortvarigt kan ramme 110 km/t på motorvejen.
Disse varevogne bliver som regel ikke kørt af søndagsbilister, men af folk, der skal nå noget, og så må man tage konsekvensen af det øgede strømforbrug – det skal vi nok selv finde ud af, MAN.

Udstyr omfatter varme i forruden, aircon, navigation, fartpilot, bakkamera, automatisk nødbremse, aktiv vognbane-, blindvinkel- og udkørselsassistent og sidevinds- og fjernlysassistent.
© Søren JuulBeboerne i byen bliver glade
MAN eTGE kom på markedet for et år siden og er solgt til en række distributionsvirksomheder som Citylogistik og Bring, der begge opererer med gods- og pakkedistribution i København. Totalomkostningerne (tco) er højere end for en varebil med dieselmotor, men der er en række fordele ved at køre på el.
Naboerne bliver ikke forstyrret af motorstøj, hvilket betyder, at man kan levere varer om natten i beboelsesområder. Det er også muligt at køre ind i kommende miljøzoner, der kan blive forbudt for dieselbiler, og så er driftsomkostninger lavere og garantien mere omfattende for en elvarebil.
Moderne VW-kabine
Den lave tophastighed kompenseres af en moderne og praktisk VW-kabine med omfattende standardudstyr. Her er aircon, navigation og moderne sikkerhedsudstyr, der gør bilen egnet til brug i byen. Det gælder automatisk nødbremse, der selv stopper for cyklister og fodgængere, blindvinkelalarm, et vellykket bakkamera og ikke mindst udkørselsassistent, der bremser bilen, hvis man overser trafik. Her er også sidevindsassistent, der stabiliserer bilen i sidevind uden last, og automatisk op/ned-blænd på fjernlyset af LED-typen.
Med det høje drejningsmoment på op til 290 Nm er det i praksis lettere at nå over for grønt, og på den måde har varebilen potentiale for at spare tid på transport i byen. På den måde er MAN eTGE spot on.
Hvis du vil køre miljøvenligt og støjsvagt, kan arbejde inden for en aktionsradius på 75 km, kan nøjes med en nyttelast på omkring 950 kg og har let adgang til en ladestander på virksomhedens p-plads, er MAN eTGE en komfortabel og accelerationsvillig kasse, der tilmed er en del billigere end donorbilen VW e-Crafter.

Varerummet tager op til 10,7 kubikmeter.
© Søren Juul
Ladehastigheden er en større udfordring end rækkevidden. Hvis bilen skal køre mere end én opladning om dagen, må VW-koncernen stramme sig an og skaffe hurtigere ladning. I redaktionens 11 kW-lader fra Clever tager en opladning mere end fem timer.
© Søren JuulMAN eTGE
Opbygning
- Tresædet kassebil, dobbelt bagdør, elmotor, 35,8 kWh litiumbatteri, forhjulstræk, ét gear
- Elmotor 136 hk/290 Nm
- Maks. ladehastighed 40 kW
- Ladetid DC/AC 45 min./5,2 timer
- Topfart 90 km/t
- Rækkevidde (WLTP) 115 km
- Køreklar vægt 2.562 kg
- Nyttelast 950-1.725 kg
- Påhæng 0 kg
- Varerum 10,7 m³
Pris