munro mk1
© Munro

Skotsk bilmærke debuterer med firehjulstrukket superskurkevogn

Den ligner grangiveligt en vaskeægte superskurkeslæde, men den tjener et HELT andet formål. Mød den første skotske bil i mere end fire årtier her!

8. december 2022 af Emil Winter

William Wallace & Whisky

Skotland er måske mest kendt for whisky-produktion, idylliske højlands-landskaber og filmen Braveheart, hvor William Wallace bekriger den engelske konge. Derfor er det også de færreste, der forbinder skotterne med bilproduktion. Dét ser dog ud til at ændre sig nu i takt med, at den skotske bilproducent Munro netop har offentliggjort deres første bil.

Hvis navnet Munro ikke umiddelbart ringer en klokke, skyldes det formentlig, at bilproducenten blot blev etableret i 2019. Bilen, der går under navnet ‘Munro MK_1’, bliver dermed også skotternes debut. Med Munro’s indtræden på bilmarkedet får Skotland deres første hjemlige bilfabrik i mere end fire årtier efter, at Peugeot-Talbot lukkede deres skotske fabrik i 1981. 

Munro MK_1 er dog ikke en bil for gud og hver mand. Den er udviklet specielt til arbejdskørsel ved minedrift, landbrug og konstruktionsarbejde eller lignende arbejde, hvor terrænet oftere er en forhindring end en hjælp.

“Hvis du tilbringer 99 pct. af tiden på veje, er MK_1 nok ikke noget for dig,” siger Ross Andersson, der er medstifter af Munro, til Top Gear.

De første Munro MK_1'ere bliver leveret til de britiske kunder i 2023. Det vides derfor endnu ikke, hvad forbrugerne mener om bilen, men man kan håbe, at de ikke har lige så store problemer med bremserne og kundetilfredshed som hos Tesla.

Superskurk eller landmand? 

Munro MK_1 ligner noget, en futuristisk superskurk ville fræse rundt og gøre gaderne usikre i, men i virkeligheden tjener bilen et HELT andet formål. "Bilen" - som måske snarere er en maskine - slår rødder i den skotske natur, der byder på alsidige og barske terræner.

Producenten bestræber sig nemlig på at skabe den første, elektriske firehjulstrækker, der kan begå sig i ALLE tænkelige terræner.

Bilen er en eldrevet firehjulstrækker med fem sæder, hvis primære formål er arbejds- og terrænkørsel. Nærmere bestemt er MK_1’eren skabt til at kunne fragte en besætning på fem personer samt arbejdsudstyr på tværs af ethvert terræn. Til formålet kan den elektriske skotte trække op til 3.500 kg på krogen og må lastes med op til 1 ton.

To versioner

Munro MK_1 kommer i to versioner. Den billigste udstyres med en elektrisk motor, der yder 220 kW, og et 61 kWh batteri. Topversionen har en 280 kW elektrisk motor, der skaber 375 hk, og et batteri med en kapacitet på 82 kWh, der tillader op til 300 km rækkevidde. 

Selvom rækkevidden ikke virker synderligt imponerende, fremhæver folkene bag, at bilens primære formål ikke er at kunne køre langt, men at kunne klare barske terræner over en hel arbejdsdag. Munro fremhæver derfor selv, at bilens batteri kan holde i op til 16 timer ved kørsel i off-road-terræner.

På nuværende tidspunkt har Munro allerede modtaget ordrer fra kunder i Storbritannien, Schweiz, St. Lucia og Dubai. Det vides endnu ikke, om Monro MK_1 vil kunne købes i Danmark.  

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...