© SERES

Luksus-elbil på vej til Europa med revolutionerende batteri

Kinesisk el-SUV kan blive de første på markedet med den nye batteritype - men de skal skynde sig.

20. januar 2023 af Patrick Boje Jensen

Masser af power!

Det kinesiske bilmærke SERES har annonceret, at deres nyeste elbil kommer til Europa, inklusiv Danmark, og på overfladen er der ikke meget, der adskiller bilen - SERES 5 - fra alle mulige andre elbiler fra Kina, der bliver introduceret i massevis i Europa.

Det er en SUV med firehjulstræk, masser af udstyr og en på papiret rimelig pris. Men når man dykker ned under overfladen, er der mere at komme efter. Lad os starte med nogle vilde tal: 584 hk fra to elmotorer, der kan levere et bundtræk på op til 960 Nm! Det sender den 470 cm lange el-SUV fra 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.

Men selv de vilde tal er nærmest blevet hverdag i elbilernes verden, og man skal i stedet kigge på batteriet for at finde den virkelige historie ved SERES 5.

Fremtidens batterier

Fremtiden for batteribiler kunne meget vel være de såkaldte Solid State-batterier (tørstofbatterier på dansk), der har potentiale for en meget høj energitæthed og hurtigere opladning i forhold til de væskebaserede batterier, man bruger i elbiler i dag. Men selvom flere store producenter arbejder på Solid State-batterier, er der ikke noget der tyder på, at de lander i produktionsbiler inden for en overskuelig fremtid.

Men nu er SERES klar med et batteri, der kombinerer de to teknologier – et såkaldt Semi Solid State-batteri – der kan fås i SERES 5. Den store fordel er ifølge SERES, at batteriet ikke mister kapacitet over tid. De garanterer, at der ikke er afmatning i kapaciteten over de første 100.000 km. Desuden har batteriet højere energitæthed og er dermed lettere.

Med Semi Solid State-batteriet på 90 kWh opnår den store SUV en officiel rækkevidde på 530 km.

Der er dog ikke meget revolution over opladningen. SERES oplyser, at SERES 5 lader fra 20-80% på 50 minutter. Til sammenligning oplyser Kia, at Kia EV6 kan lade fra 10-80% på 18 minutter.

SERES oplyser til Bil Magasinet, at man endnu ikke har hverken service- eller salgspartnere i Danmark. Mærket har været solgt i Frankrig siden 2021.

SERES er dog ikke de eneste, der er på vej med et Semi Solid State-batteri. Kinesiske Nio, der allerede er på markedet i Danmark, har et enormt 150 kWh Semi Solid State-batteri på vej, som de også vil introducere i 2023.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...