Biltest af Saab 9-5 2,0t SE Estate
Biltest af Saab 9-5 2,0t SE Estate © bilmagasinet.dk

Saab 9-5 2,0t SE Estate

Svensk pølseret, når den er bedst

26. august 1999 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Med 95 Estate har Saab omsider bygget en rigtig Saab

I 60erne havde Saab en stor og trofast skare af tilhængere i Skandinavien. Det var den gang, hvor udvalget af biler stort set begrænsede sig til Ford Taunus, Saab 93 samt Volvo 544, og hvor valget af bil nøje afspejlede ejerens vid og sociale status. Saab var kendt som den avancerede, sikre bil med det sporty islæt.

I 80erne blev den lille fabrik indhentet af teknologiens udvikling. At bygge avancerede, sikre biler med sporty islæt krævede større pengetanke, end den Svenska Aeroplan AB kunne mønstre, og Saabs image blev om ikke blakket så i hvert fald uskarpt.

Så kom Opel til, og siden har fabrikken arbejdet på at reetablere det gamle image efter stort set samme recept som i 60erne og 70erne.

Planen lykkedes kun delvist med det første barn af Saab-Opel samarbejdet, 93. Det lykkedes bedre med 95, og det er tæt på at blive rigtig godt med 95 Estate. Fra storhedstiden har Saab stolte traditioner med stationcaren 95, der blandt andet introducerede det bagudvendte barnesæde i bagagerummet.

Sådan et har 95 Estate ikke. Men det store, rummelige bagagerum er Saab-opfindsomt på andre områder. Det gælder blandt andet bagagerummets udtræksbund, som kan låses i ud-trukket tilstand.

Løsningen kendes fra BMW 5-serie Touring, men her har Saab forfinet løsningen og gjort den færdig. Surrings-skinnerne langs begge sider af bagagerummet er ganske opfindsomme, og Estate har desuden lys i bagklappens bund, så lygterne lyser bagud, når bag-klappen er åben. Det er et simpelt, men godt sikker-hedstiltag af den slags, som kendere vil huske Saab for.

Det er i det hele taget detaljerne, som underbygger helhedsindtrykket af den velfungerende, gennemtænkt praktiske stationcar, der har samme høje sikkerhedsniveau som sedan-versionen.

Det sporty udseende udebliver dog, og det har jeg det personligt godt med. Den 16-ventilede, to-liters turbo-motor fungerer i sig selv fremragende. De 150 hk er tilstrækkelige, ikke mindst er motoren sej og smidig, hvilket sikrer overskud nok til afslappet kørsel og kompetent fremfærd uanset bilens belastning.

95 2,0t Estate er en fremragende Saab. Den bidrager mere til helhedsbilledet af mærket, end nogen anden model har gjort de sidste fem år.

Saab 95 2,0t SE Estate 449.500 kr

Tekniske data
Motor: R4 turbo, 1.985 cm3, 16V. Ydelse: 150 hk ved 5.500 o/min. 215 Nm ved 2.500 o/min. Topfart: 210 km/t. 0-100 km/t: 10,2 sek Grøn ejerafgift: 4.820 kr. Euromix: 10,2 km/l.

Totaløkonomi:
Saab holder priserne godt. Stationcars holder priserne bedre. Efter tre år og 50.000 km vil Saab 95 2,0t Estate have tabt ca. 157.000 kr.
Reservedelsindeks: 155
Service ekskl. materialer:
10.000 km: 700 kr.
30.000 km: 1.575 kr.
50.000 km: 1.275 kr.

Vi synes:
I lyst og nød, den rigtige Saab

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.