Små styling-elementer gør 9-3 hip. Men på grænserne slå undervognen ikke til
Små styling-elementer gør 9-3 hip. Men på grænserne slå undervognen ikke til© bilmagasinet.dk

Saab 9-3 Turbo X

Liguster-raketten

1. september 2008 af Claus Møller

Saab 9-3 Turbo X vil gerne være en superbil, men er det knap

 

Af Mikkel Thomsasger 

Den seneste Saab 9-3 er på mange måder en velkørende bil, men på et område står den i skyggen af både Volvo S40 og flere andre i klassen: Dynamikken er ikke verdens bedste. Styretøjet er svampet og upræcist når det presses, og trods lang hjulvandring virker undervognen hård, men den ventede effekt i form af kontrol og præcision udebliver, når der stilles krav til dynamikken.
Problemet, som kendes fra de Opel-modeller, Saab 9.3 deler teknik med, kan næppe klares med et par justeringer, men 9-3 Turbo X kunne udbedre en del af problemet. Det gør det bare ikke. Tvært imod er det avancerede firehjulstræk, der gemmer sig bag "X"-betegnelsen, med til at udstille 9-3 undervognens mangler.
I sig selv er det nye firehjulstræk en fremragende indretning. "X" dækker over, at bagakslen er udstyret med et elektronisk spærredifferentiale (E-LSD), som regulerer kraften optimalt mellem baghjulene. I forvejen har firehjulstrækket regulerbart spær mellem for og bagakslen, og tilsammen virker systemet nærmest som et omvendt ESP-systemet, hvor differentialerne fordeler kraften, til det hjul, der har størst friktion, i stedet for at bremse kraften, til det hjul der har mindst friktion, som ESP-systemet gør.
Resultatet er en imponerende trækkraft, i den retning rattet peger, hvilket alt andet lige burde være til gavn for styretøjet. Reelt har det den modsatte effekt: Indstyringen er på det jævne, men når først Saab'en er lagt ind i svinget, kan man bevæge rattet næsten en halv omgang, uden at bilen reagerer på det, hvilket selvsagt gør det svært korrigere under sving.
Selve undervogn ændrer X-systemet ikke på. Den lider ikke under den ekstra vægt fra firehjulstrækket, men fornemmelsen af en hård undervogn, som alligevel ikke magter de store udfordringer, er uændret.
Ærgerligt, fordi 9-3 med 2,8 liters V6 turbo-motor på mange andre områder er en kapabel boulevardracer. Motoren levere masser af trækkræft, på en udramatisk møde. Efter faceliftet er kabinen bliver lækker og indbydende, og med Turbo X-versionen følger alt i udstyr inklusive effektfuld styling med både frontspoiler og sidekørter og store koksgrå 18" hjul,.
Var det ikke for den høje, oprette førerposition, kunne kan du let forledes til at tro, at du sidder bar rattet i en boulevardracer af BMW3 kaliber. Reelt er der mere liguster-racer over Saab'en. Så længe du holder dig til de danske landeveje og fartgrænser, er der ingen der kan afsløre dig i det.

Saab 9-3 Turbo X
Motor    V6 2.792 cm3 24V
Ydelse    280 hk 5.500 o/min.
    400 Nm ved 2.150 o/min.
Topfart    250 km/t
0-100 km/t    5,9
EM-miks 9,3 km/l Årlig afgift 6.480 kr.
Mål (L/B/H)    464/176/147 cm
Vægt/last/påhæng    1.750/400/1600 kg
Bagagerum    425/ - liter
Dæk    235/45R18W
Reservedelsprisindeks    210
Værditab
Pris 729.100 kr.

Vi synes...

E-LSD fungerer rigtig godt, men Saab 9-3 vil mere end den kan. Den er ikke så sporty, som den selv antyder
 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...