Sus i svensk sommerbil

Af Carsten Nymann
Er du en ægte bohème-forfatter ovre i Los Angeles, findes der kun én bil, der er cool nok til at blive set i, og den er naturligvis sær og europæisk: Nemlig en åben Saab 900 fra slutfirserne.
Helt samme magi som den Valmet-byggede original har seneste version af 9-3 Cabriolet måske ikke, men den vækker stadig masser af opmærksomhed blandt trendbevidste københavnere, som først og fremmest går op i stil og udseende.
Her i seneste inkarnation er der masser af indfarvet metal, plast og alu, hvilket giver et rent udseende, der dog er tæt på at få bagenden til at se overdrevet stor ud, når taget er klappet ned.
I modsætning til Volvo’en på modstående side er Saab’en med sin villige turbomotor sjov at køre i, og så hvæser turboen herligt i øregangene. Styretøjet er dog stadig alt for kunstigt og letgående, og undervognen rammer et underligt kompromis, hvor den hverken er rigtig sportslig eller rigtig komfortabel. Kabinen er dog fin, og bor du i Sverige (hvilket du nok gør, hvis du har råd til 9-3 Cabriolet), kan du tanke Biopower-versionen med ethanol, hvilket giver 25 hk ekstra.
Saab 9-3 cabriolet 2,0t bio
Motor R4, 1.998 cm³, 16V turbo
Ydelse 175 hk ved 5.500 o/min
265 Nm ved 2.500 o/min
Topfart 215 km/t 0-100 km/t 10,5 sek.
EU-miks 10,3 km/l År lige afgifter 5.500 kr.
Mål (L/B/H) 465/180/143 cm
Vægt/last/påhæng 1.710/340/1.600 kg
Bagagerum 235/352 liter
Dæk 215/50R17W
Reservedelsprisindeks 139
Værditab/3 år ca. 300.000 kr. (50 pct.)
Pris 607.092 kr.
VI SYNES…
Saab 9-3 cabrio har mere stil end den har skarpe køreegenskaber, men du får meget motor og udstyr for pengene