© bilmagasinet.dk

Saab 9-3 Cabriolet 2,0t bio

2. juni 2009 af Mathias Brandt

Sus i svensk sommerbil

Af Carsten Nymann

Er du en ægte bohème-­forfatter ovre i Los ­Angeles, findes der kun én bil, der er cool nok til at blive set i, og den er naturligvis sær og ­europæisk: Nemlig en åben Saab 900 fra slutfirserne.
Helt samme magi som den ­Valmet-byggede original har ­seneste version af 9-3 Cabriolet måske ikke, men den vækker stadig masser af opmærksomhed blandt trendbevidste københavnere, som først og fremmest går op i stil og udseende.
Her i seneste inkarnation er der masser af indfarvet metal, plast og alu, hvilket giver et rent udseende, der dog er tæt på at få bagenden til at se overdrevet stor ud, når taget er klappet ned.
I modsætning til Volvo’en på modstående side er Saab’en med sin villige turbomotor sjov at køre i, og så hvæser turboen herligt i øregangene. Styretøjet er dog stadig alt for kunstigt og letgående, og undervognen rammer et underligt kompromis, hvor den hverken er rigtig sportslig eller rigtig ­komfortabel. Kabinen er dog fin, og bor du i Sverige (hvilket du nok gør, hvis du har råd til 9-3 ­Cabriolet), kan du tanke ­Biopower-versionen med ethanol, hvilket giver 25 hk ­ekstra.  

 

Saab 9-3 cabriolet 2,0t bio   
Motor    R4, 1.998 cm³, 16V turbo
Ydelse    175 hk ved 5.500 o/min
    265 Nm ved 2.500 o/min
Topfart 215 km/t     0-100 km/t 10,5 sek.
EU-miks 10,3 km/l    År lige afgifter 5.500 kr.
Mål (L/B/H)    465/180/143 cm
Vægt/last/påhæng    1.710/340/1.600 kg
Bagagerum    235/352 liter
Dæk    215/50R17W
Reservedelsprisindeks    139
Værditab/3 år    ca. 300.000 kr. (50 pct.)
Pris    607.092 kr.

VI SYNES… 
Saab 9-3 cabrio har mere stil end den har skarpe køreegenskaber, men du får meget motor og udstyr for pengene

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...