Biltest af Saab 9-3 2,0t Sport Edition
Biltest af Saab 9-3 2,0t Sport Edition© bilmagasinet.dk

Saab 9-3 2,0t Sport Edition

Så skift mig dog ud

23. august 2001 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Saab 9-3 vil på bænken efter en lang og udmattende sæson

IKKE MANGE BILER kan følge med en Saab 9-3 2,0t i acceleration, i hvert fald ikke hvis den har fået en fabriks-chiptuning eller et trimsæt, som Saab diskret kalder det. Chiptuningen er en del af afskedspakken Sport Edition, der kun koster 1.000 kroner og også omfatter et læderrat og en lædergearknop. Tilbuddet skyldes, at Saab 9-3 allerede til næste år bliver afløst af en ny model baseret på den nye Opel Vectra, og det er ikke et år for tidligt. 9-3 har nemlig været på banen siden efteråret 1993, hvor den blev introduceret som Saab 900.

Og alderen trykker 9-3. Kabinen er ikke kedelig, men det føles, som om tiden er skruet 10 år tilbage. og instrumentbordet er langt fra så raffineret som på storebror 9-5. Materialevalget er i orden, men der er lidt for meget grå plast over interiøret, og du kan ikke undgå at blive en smule smådeprimeret bag rattet. Ergonomien omkring førerpladsen er til gengæld i top. Her mærkes det tydeligt, at Saab også har bygget cockpits til flyvemaskiner.

9,3 2,0t er født med en 2,0-liters motor med lavtryksturbo og 150 hk, men chippen i Sport Edition modellen forvandler en kedelig Saab til en hurtig, kedelig Saab. Når bilen er i gear, trækker motoren som en gal, men en sløv gearkasse hæmmer glæden ved den kraftige motor. Saab 9-3 er ikke en sportslig bil, og den kraftige motor var også lige i overkanten for de dæk, der sad på testbilen, for ligesom topmodellen 9-3 Viggen understyrede den (hjulspin) ved kraftig acceleration i sving.

To detaljer adskiller Saab fra konkurrenterne: Black Panel og gearkasselåsen. Black Panel er en knap, der slukker alt instrumentlys på nær i speedometeret, selv radiodisplayet går i sort. En behagelig ting ved nattekørsel. Gearkasselåsen er Saab ene om og sikrer, at du ikke kan tage nøglen ud af tændingslåsen uden at sætte bilen i bakgear. Dermed kan en simpel tyv ikke stjæle bilen, med mindre han vil køre baglæns, men med startspærre virker det overflødigt. De professionelle tyve skal nok negle bilen, hvis de vil have den.

Men de vil nok vente på afløseren, der bliver præsenteret næste år. Og hvis du ikke er fuldstændig skudt i 9-3 modellen, anbefaler vi, at du gør det samme. Det kan selv 20 heste for en tusse ikke ændre på.

Saab 9-3 2,0t Sport Edition 299.500 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.995 cm3, 16v, turbo. Ydelse: 170 hk ved 5.500 o/min. 255 Nm ved 2.100 o/min. 0-100 km/t: 8,5 sek. Topfart. 215 km/t. EU-Mix: 11,2 km/l. Årlig ejerafgift: 4.320 kr.

Totaløkonomi:
Saab 9-3 er en fornuftig bil, men der er ikke stor omsætning på brugte Saab’er og det er med til at give en større afskrivning. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 108.000 kr. (36 pct.).
Reservedelsindeks: 128
Service ekskl. materialer:
10.000 km 997,50 kr.
30.000 km 1.541,25 kr.
50.000 km 1.358,75 kr.

Vi synes:
Saab 9-3 er en gammel bil, men den er fornuftig

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...