Det glæder om at holde godt fast i rattet, når du giver gas i din 180 hk diesel-Saab
Det glæder om at holde godt fast i rattet, når du giver gas i din 180 hk diesel-Saab© bilmagasinet.dk

Saab 9-3 1,9 TTID Aut. Sportscombi

Voldsom traktor-Saab

1. november 2008 af Claus Møller

Den største diesel-Saab har fået flere kræfter - og sværere ved at tøjle dem

af Carsten Nymann

I en traktor er det helt almindeligt med såkaldte enkelthjulsbremser, hvor føreren kan bremse én side ad gangen og dermed styre traktoren alene ved hjælp af bremserne.
Noget lignende findes - formentlig utilsigtet - i den nye 180 hk dieselversion af Saab 9-3. Den italienske commonrail-diesel er blevet udstyret med en ekstra turbo, hvilket har boostet ydelsen med 30 hk og givet 85 Nm mere moment. De mange kræfter sendes direkte ned i forhjulene og resulterer i så megen stampen og torque-steer, at man som i traktoren reelt set kan pedalstyre bilen - her bare med speederen. Og når motoren så heller ikke hører til de mest tyste på markedet, står alle klichéer om traktor-bilen i kø. Saab kan dog trøste sig med mindst to ting. For det første er problemerne med kraftoverførslen ikke så udtalte som i søsterbilen Cadillac BLS. For det andet kan de store benzinvarianter af 9-3 nu fås med firehjulstræk, og mon ikke Haldex-systemet også finder vej til dieselen snart - dermed løses de fleste problemer.
Det ændrer dog ikke ved, at den automatiske gearkasse ikke formår at udnytte den kraftige motors gode moment, men konsekvent lader omdrejningstallet løbe op. Det gør, at bilen i mange situationer ikke føles så magtfuld, som man kunne forvente - f.eks. i sammenligning med en VW Passat med 170 hk TDI-motor.


Mit 9-3 valg ville derfor falde på en turbo-benziner, selvom man ikke kommer udenom, at 1,9 TTID’eren er forbandet hurtig ud ad et lige stykke asfalt.  

Saab 9-3 1,9 ttid aut. Sportcombi   
Motor    R4, 1.910 cm³, 16V, biturbodiesel
Ydelse    180 hk ved 4.000 o/min
    400 Nm ved 1.850 o/min
Topfart 215 km/t     0-100 km/t 9,2 sek.
EU-miks 14,9 km/l  Årlige afgifter 5.780 kr.
Mål (L/B/H)    465/176/154 cm
Vægt/last/påhæng    1.665/435/1.600 kg
Bagagerum    419-1.273 liter
Dæk    215/55R16V
Reservedelsprisindeks    173
Værditab/3 år    ca. 270.000 kr. (47 pct.)
Pris    575.227 kr.

Vi synes...

9-3 er en fed og fint prissat bil til fans af komfort og svensk design, men denne motor er ikke den bedste til bilen  

 

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...