© Dodge

Så er der fest: 2012 Dodge Charger SRT8

Tjek lige den her muskelbil: Chrysler-koncernen er tilbage!

9. februar 2011 af Steen Bachmann

Chrysler Group præsenterer en herlig rød Dodge Charger og viser dermed, at Dodge-mærket er tilbage efter finanskrisen.

"Vi fortsætter med at genopbygge Dodge som vores performance-mærke, og her er udvidelsen af SRT-brandet en vigtig del," siger Ralph Gilles, President og CEO for Dodge.

Den nye Charger er videreudvikling af den nuværende model, der er søsterbil til Chrysler 300C. I Detroit blev der præsenteret en ny 300C i januar, og derfor er det logisk, at Dodge følger op med en ny Charger. Den vil blive bygget på Brampton Assembly-fabrikken i Ontario, Canada, og nå de amerikanske forhandlere til efteråret.

© mmm.dk

6,4-liters muskelbundt
HEMI-motoren er revideret til højere ydelse, men især højere moment. Slagvolumen er hævet til 6,4 liter, og de unikke hemisfæriske forbrændingskamre, der giver en mere optimal forbrænding og dermed højere ydelse, er bevaret.

Dodge anslår ydelsen til 465 hk og momentet til 630 Nm, og oplyser, at momentet er steget med omkring 100 Nm ved 2.900 o/min i forhold til den nuværende motor. Samtidig er brændstofforbruget sænket.

HEMI-motoren slår automatisk brændstoftilførslen til fire af de otte cylindre fra under lav belastning for at spare på brændstoffet. Herudover er her ny variabel ventilstyring på indsugning og udstødning, der skal give mere power ved lave omdrejninger.

For første gang i en bil fra Chrysler Group er gearskifte-paler bag rattet standard. Bilen trækker på baghjulene via en 5-trins automatisk gearkasse, og der kan vælges mellem programmer for sport og komfort.

Elektronisk undervogn
Undervognen har elektronisk justérbare dæmpere og kan indstilles til Auto eller Sport. I Auto tilpasser undervognen sig den aktuelle kørestil, mens Sport giver hårdere dæmpere, hurtigere gearskift og skarpere speederrespons. Styretøjet har en ny oliepumpe med højere kapacitet, og der er lagt vægt på en mere direkte styring og større præcision ved neutralt styreudslag.

20-tommer 5-egede smedede og polerede alufælge med sorte detaljer er standard. Bremser fortil er ventilerede Brembo-skiver med fire calipre, og vi noterer teknologi udviklet af Mercedes-Benz i sin tid: Hvis bilen registrerer, at der er optræk til en katastrofeopbremsning, lader den bremseklodserne røre ved skiverne for at rengøre dem, og sætter højtryk på bremsesystemet. Hvis opbremsningen sker, kan det forkorte standselængden med de centimeter, der kan være forskel på en vellykket standsning og en ulykke.

© mmm.dk

Hækspoiler og LED-baglygter er standard, og her er fire forkromede afgangsrør.

I kabinen er her sportsrat med flad bund, læderstole med sædevarme for og bag, 900-watts Harmon Kardon highend-musikanlæg med 19 højttalere og alt i el. Udstyr omfatter aktiv fartpilot, alarm mod køretøjer i den blinde vinkel, knæairbag til føreren og sideairbags, nøglefri adgang m.v.

Indholdet på den store trykfølsomme skærm i centerkonsollen bestemmer føreren selv. Man kan blandt andet vælge at vise 0-100 km/t-tider, 100-0 km/t, g-kræfter og tider for 1/8 og 1/4 mile.

© mmm.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...