Biltest af Rover 75 2,5 V6 Connoisseur
Biltest af Rover 75 2,5 V6 Connoisseur© bilmagasinet.dk

Rover 75 2,5 V6 Connoisseur

Stille Tour

22. november 2001 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Teknisk gør Rover 75 ikke væsen af sig, men også stationcar-modellen fører sig frem med afdæmpet elegance

Den gamle Rover 620 har givet mange ejere koldsved på panden - i hvert fald har den ikke noget godt ry på brugtmarkedet. Derfor undrer det ikke, at efterfølgeren Rover 75 ikke på rekordtid er strøget på Top 10. Men spørgsmålet er, om Rover 75´s problem er bilen selv eller det firma, der bygger den. I hvert fald har Rovers salg i de seneste fem år været stærkt påvirket af uroen om moderfirmaets skiftende ejerskaber.

Men hvis man nu skærer ry, renommé og firma-ejerskaber fra, hvad er der så tilbage af Rover 75? En hel del, faktisk. Da Rover præsenterede den, var firmaet ejet af BMW, og Rover gjorde et stort nummer ud af at præsentere Rover 75 som det forhjulstrukne alternativ til en BMW 3-serie. Det klarer 75 knapt nok, for dynamisk set er den ikke den store oplevelse.

Hvis man derimod ser bilen som det engelske alternativ, den er blevet, efter at firmaet atter er på engelske hænder, hænger tingene meget bedre sammen. De udpræget komfortable køreegenskaber passer nemlig rigtig godt til bilens nydelige og utvetydigt engelske stil, og det gælder også den nye stationcar-model, kaldet Tourer.

I den dyre Connoisseur-udgave bliver krom-trippet lige lovlig meget, og det virker, som om hver en chance for at hæfte krom på bilen er udnyttet til det yderste. Men helhedsintrykket af en elegant englænder holder både ud- og indvendig, og de anglofile behøver ikke at holde sig tilbage.

Og lidt anglofil skal man være for at hoppe på en Rover 75, for stilen og designet er dens væsentligste fortrin. Teknisk set fungerer den godt uden at imponere med avancerede tekniske løsninger. Den 2,5-liters V6-motor med 177 hk er tilstrækkelig, men ikke overdreven, især hvis man vælger automatgear. Med manuelt gear får man fornemmelsen af et vist overskud, hvorimod de mindre motoralternativer (2,0 V6 og 1,8) gør Rover 75 direkte sløv.

Stationcar-udgaven bygger videre på det stilige indtryk med en ikke særlig rummelig, men pæn og velindrettet tilbygning. Den skrå hæk gør den ekstra adgang via muligheden for at åbne bagruden meget anvendelig, og under gulvet i bagagerummet findes et ekstra gemmerum, der sågar har sit eget lille bagagerumslys. Det er der engelsk stil over, og det er styrken i Rover 75 – uanset hvem der ejer mærket.

Pris: Rover 75 2,5 Connoisseur Tourer 460.000 kr.

Tekniske data: Motor: V6, 2.497 cm3, 24v. Ydelse: 177 hk v. 6.500 o/min. 240 Nm v. 4.000 o/min. 0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 211 km/t. EU-mix: 10,3 km/l.
Årlig ejerafgift: 5.280 kr.

Totaløkonomi: Rover har stadig ikke et godt ry på brugtmarkedet, og i den dyre version bliver afskrivningen stor. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 202.000 kr. (42 pct.)
Reservedelsindeks: 213
Service ekskl. materialer:
25.000 km: 0,9 arbejdstime
50.000 km: 1,8 arbejdstime
75.000 km: 0,9 arbejdstime

Vi synes...
Køb den med øjet og nyd den, lige så længe det varer

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...