Rimac C_Two 2020 ny superbil elbil superelbil
© Rimac

Rimacs nye elektriske bæst er næsten klar til produktion

Kroatiske Rimac er klar til at indlede produktionen af deres nye elbil, der når 412 km/t på toppen

30. december 2020 af Frederik Hauschildt

Elbil med topfart?

Historisk har det altid været svært, at få en elbil til virkelig at slå til ved meget høje hastigheder. Nu ser det dog ud til at lykkes Rimac at lave noget, der næsten kan kæmpe om rekordtitler: Rimacs nye C_Two skal med sine 1.914 hk kunne nå op til 412 km/t på toppen. Vejen derop er også hurtig, for bilen vejer under 2 ton. Bilen går nemlig fra 0-100 km/t på små 1,85 sekunder.

Rimac som bilmærke brændte sig fast på alles nethinder, efter det lykkedes Richard Hammond at havarere en af prototyperne i 2017. Det var konceptbil #1, og nu er Rimac næsten klar til at masseproducere anden omgang.

Rimac C_Two 2020 ny superbil elbil superelbil
Den første Rimac

C_Two-prototype, der blev køreklar.

© Rimac

Prototyper i ét væk

Rimac har bygget mange prototyper på vejen til deres anden produktionsbil. Først var der fremvisningsmodellen, der blev brugt som formstudie. Den blev blandt andet smidt i vindtunnel også, for at teste aerodynamikken. 

Så byggede de tre prototyper, som skulle fungere som de første, fuldt funktionelle biler. Den ene blev kørt ind i en væg for at teste sikkerhed, men de andre to kører endnu.

Efter mindst 12 forskellige prototyper, kan Rimac nu endelig begynde produktionen af det, der hedder præ-serieproduktionsmodeller. 

Seks biler skal bygges efter den præcise opskrift, produktionsbilerne skal bygges efter, og skal bruges til homologering og flere tests. Der kan endnu laves ændringer på bilen, men Rimac regner med at de biler, der produceres nu, er identiske med de biler, vi kan købe senere.

Rimac C_Two 2020 ny superbil elbil superelbil
© Rimac

Men... Hvad med rækkevidden?

Rimac producerer deres eget batteri til elbilen. Rimac siger, at det vandkølede Li-NMC-batteri på 120 kWt kan levere samlet 647 kilometers kørsel på en fuld opladning. Det er dog efter NEDC-standarden, så vi kan forvente en del mindre i praksis. Vi forventer heller ikke, de 4 vandkølede elmotorer sluger helt så lidt strøm ved motorvejshastighed, og slet ikke ved 412 km/t.

Produktionshorisonten på dette elektriske monster er endnu udefineret, men Rimac siger, at de kan begynde at levere de første af bilerne i 2021. 

Det ser umiddelbart ud som om, at Rimac vil producere 150 eksemplarer af bilen, men det kunne nå at ændre sig. Af Rimacs første produktionsbil blev der kun produceret 8 ud af de 88 biler, de havde sat næsen op efter.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...