Elmotorcyklen er overset som transportmiddel herhjemme. Den er fritaget for registreringsafgift, tilbyder et miljøvenligt og ikke mindst støjsvagt alternativ til biler med én person i, og når den er parkeret, fylder den ingenting sammenlignet med en bil.
Byplanlæggere og lokalpolitikere i større byer burde stå på nakken af hinanden for at få flere elmotorcykler og færre biler i byerne, men det kan være, det kommer.
RGNT udtages "Regent"
Sidste sommer dukkede der en håndbygget, eldrevet svensk motorcykel op i et retrodesign, der får den til at ligne en britisk motorcykel fra midt i 1960’erne.
Navnet er RGNT, der udtales “Regent”, og vi var noget utilfredse med den tekniske udførsel. Det var for bøvlet at starte maskinen, den savnede hestekræfter for at udføre en kvik start, og sidespejlene var kun til pynt.

Det er alt sammen rettet i 2023-årgangen, der udover et større batteri også har elektrisk bakgear, navigation via en app og et lille opbevaringsrum til mobil og småting. Spejlene kan nu justeres normalt.
En anden måde at køre motorcykel
Elmotorcykler henvender sig til et andet publikum end konventionelle motorcykler.
Den største forskel er, at køberne ikke har brug for signalværdien i at larme, for de to motorcykeltyper kommer lige hurtigt fra start i et grønt kryds i virkelighedens trafik.
RGNT har et batteri som i en gennemsnitlig plugin-hybrid bil. Det vejer ca. 100 kg og er placeret nederst i konstruktionen af hensyn til vægtbalancen. Køretøjet er angivet til en rækkevidde på 148 km i blandet kørsel og kan som noget nyt lades med et type 2-stik til en hjemme- og hurtiglader.
Elmotorcyklen er dermed et reelt alternativ til bil nummer to, hvis der er adgang til at lade hjemme eller på job. Det er også muligt at lade med 230V i et almindeligt stik – her vil en fuld opladning tage omkring seks timer.
Via en online konfigurator er det muligt at bygge sin egen motorcykel og sætte personligt præg på saddel, skærme, tankfarve og lygtegrill.

Carclub, der importerer det svenske motorcykelmærke, tilbyder også leasing som en mulighed for finansiering. Priserne begynder ved 112.000 kr. inklusive levering og nummerplader, og det er muligt at prøvekøre RGNT hos Carclub i Kolding og København mod forevisning af et kørekort til motorcykel.
© Søren JuulRGNT Scrambler
Opbygning motorcykel, 9,5 kWh batteri, 15 hk/390 Nm elmotor i baghjulsnavet.
Præstationer 0-100 km/t, der tager sin tid, topfart 120 km/t, rækkevidde 148 km.
Dimensioner L/B/H 211/82/106 cm, akselafstand 106 cm, sædehøjde 81 cm, vægt 163 kg, dæk Avon Roadrider.
Pris 119.593 kr.
RGNT importeres af Carclub og forhandles i København og Kolding.