RAM 1500 V8 Reptile

Vi tester den ondeste arbejdsvogn på gule skilte, der findes i Danmark

Mens politikerne diskuterer CO2-afgifter forsøder vi arbejdslivet med et stort lokum af en pickup med brølende V8-motor, speciale i terræn og alt i udstyr til under en halv million kr.

25. september 2020 af Søren Juul

Test af RAM 1500

Der er noget befriende over at ride roligt gennem et øde landskab med armen i karmen, hævet højt over asfalten og lytte til den klassiske pludren fra en stor V8-motor. Vi er langt fra Christiansborg, hvor politikere lægger radikale planer for at beskatte varm luft, og cruiser gennem et øde og kuperet landskab med smukke, men efter sigende livsfarlige søer. De opstod mellem 1940 og 1970, hvor arbejdere gravede efter brunkul ved Søby nær Herning.

Testbilen er i høj grad lavet til at tage fat – på hjemmemarkedet i USA kan du hægte 5,5 ton på krogen – og med firehjulstræk, spær på bagakslen, redaktionsgearkasse, grove dæk og luftundervogn skal der meget til at sidde fast, når du sparker til de 401 heste under potensbulen foran med cowboystøvlen. 

RAM 1500 V8 Reptile

Det er en fornøjelse at sidde højt til vejrs i kabinen, omgivet af luksusudstyr og have udsigt til potensbulen over den rumlende V8-kværn.

Ram 1500 må trække 3,5 ton

I Danmark må den trække 3,5 ton, hvilket burde være nok til at trække en Bobcat, en stor hestetrailer eller en stor motorbåd til lystbådhavnen. Det er udfordrende tider for entreprenørtypen, der vil have en pickup med ekstra lir til at gøre arbejdslivet lidt sjovere. Mercedes-Benz har aflivet designer-pickup’en X-klasse. 

VW har kørt den velkørende Amarok i garage, der ellers bød på en fuldfed V6-diesel og personbilsagtige køreegenskaber. Tilbage er Ford Ranger Raptor, der bedst kan beskrives som en blanding af en arbejdshest, barsk offroader og GTI, men den fås kun med en triviel 2-liters dieselmotor, der mangler kræfter. I Herning har vi fundet en ladbil, der kan indtage en byggeplads med høj cigarføring og få gamle bilentusiaster til at trække på smilebåndet, når den melder sin ankomst med et brøl.

RAM 1500 V8 Reptile

RAM har en dansk importør

Med 401 hk og 556 Nm fra den 5,7-liters HEMI V8 benzinmotor er her power til at trække solide sneglespor af afbrændt gummi, hvis man kører den med baghjulstræk og stamper insisterende på højre pedal. Men en RAM 1500 er meget mere end en cowboy med bonderøvsmanerer. Dodge RAM – eller bare RAM, som i dag er den korrekte benævnelse for mærket under Fiat Chrysler Automobiles, laver pickup’er og trucks i USA og så småt til Europa.

I Danmark varetages den officielle import, forhandling og servicering af S&S Bilhus i Herning. Ifølge salgschef Michael Sand står der fem-ti RAM 1500 på lager – og biksen har adgang til et europæisk fjernlager i Bremerhaven, hvis kunden har specielle ønsker. Forretningen overvejer at udvide med en afdeling på Sjælland, så folk på Djævleøen i fremtiden ikke nødvendigvis behøver køre så langt for at få passet bilen. 

Opdatering januar 2021: Der findes to officielle importører/forhandlere af RAM i Danmark, hvoraf S&S Bilhus i Herning er een af dem. eCAR i Randers har siden 2014 forhandlet RAM og Dodge og siden 2016 været officiel serviceværksted og forhandler. 

RAM 1500 V8 Reptile

Der er masser af knapper at trykke på i midterkonsollen– bl.a. én til at regulere højden på luftundervognen. 

5,7-liters V8 er fast inventar i RAM 1500

Modellen har altid 5,7-liters HEMI V8, 8-trins automatgear og firehjulstræk og fås i fem udstyrstrin. Her har vi fat i offroad-specialisten “Rebel”, der i USA er en direkte udfordrer til Ford Ranger Raptor’s brutale storebror, F-150 Raptor, som ikke sælges i Danmark.

Testbilen virker henrykt over at blive luftet. Et speedervip forvandler den rolige pludren til et dybt brøl. Den store truck skyder stolt snuden i vejret og stormer fremad med musik fra to store orgelpiber, der flankerer den robuste trækkrog. Vi gør stop ved en grusvej, der går ind mellem nogle af de gamle maskiner, som blev brugt til at udvinde brunkul i gamle dage. RAM’en er klar til at trække i arbejdstøjet. Den matsorte grill og tilsvarende skærmkanter er afvisende over for mudder som teflon, mens en hævet luftundervogn, Bilstein støddæmpere, et elektrisk spær på bagakslen og dæk med groft mønster får testbilen til at trække på skuldrene, da den bliver sendt gennem nogle mudderpøle, som vi finder udenfor det fredede natur­område.

RAM 1500 V8 Reptile

V8’eren er ikke voldsomt presset med en effekt på 71 hk pr. liter. 

2,5 ton og 401 hk i RAM 1500

På asfalt fører bilens sig frem med relativt godmodige køreegenskaber. Bilen er konstrueret som et robust arbejdsredskab på en solid chassisramme, men skruefjedre, en selvnivellerende luftaffjedring og et multilink baghjuls­ophæng sørger for, at den gebærder sig behageligt og civiliseret på asfalten, omend ikke helt så personbils­agtigt som de mindre konkurrenter. Og hvad med præstationerne? 

Hvis du sætter næsen op efter en dragster med lad som dengang i 00’erne, hvor Dodge proppede en V10-motor fra en Viper i en RAM pickup, bliver du skuffet. Det rykker mere moderat, når du træder på sømmet. Med en egenvægt på den anden side af 2,5 ton og 401 hk bliver du ikke ligefrem svimmel af accelerationen fra 0 til 100 km/t, men her er kræfter nok til, at RAM 1500 føles magtfuld og overskudsagtig. Topfarten oplyses til at være 173 km/t. 

RAM 1500 V8 Reptile

Ram 1500 er lavet til at boltre sig på en ranch - også i mudder. 

RAM 1500 har masser af standardudstyr

En stor del af fornøjelsen ved at køre RAM 1500 handler om et godt tilbud på luksusudstyr. Bag læderrattet bliver du mødt af et udstyrsorgie og en fed udsigt til et respektindgydende “scoop” i kølerhjelmen.

Du sidder mageligt i lædersvøbte og eljusterbare sæder. Automatgearkassen betjenes med et sofistikeret lille drejehul over højre knæ, hvor du kan tilkoble bilens 4x4-systemer til, mens den kører. Standard er en 12” trykfølsom skærm med navigation, et arsenal af opladningsmuligheder af elektronik, Apple Carplay og bakkamera, så man nemt kan navigere vognen hen til den nærmeste anhænger. Et Harman/Kardon anlæg med 900 Watt forstærker og 19 højttalere kan spille kabinen fornemt op med ZZ Top, mens man kører mod næste arbejdsopgave med forsyninger gemt af vejen i den gigantiske opbevaringsboks mellem forsæderne. 

RAM 1500 V8 Reptile

To store orgelpiber og en robust krog, der kan bugsere 3,5 ton. 

RAM 1500 koster 479.900 kr. 

Karrosseriet er en Crew Cab med stor kabine og fire døre. Bag forsæderne er der indrettet et stort og plant bagagerum dér, hvor bagsæderne oprindelig var. Hele herligheden koster omkring 1,5 mio. kroner på hvide plader med tre bagsæder, men som varevogn uden moms lander prisen på 479.900 kr. inklusive levering og to års fabriks­garanti. Skal du bruge den til privatkørsel, så kan du få den på papegøjeplader inklusive moms til 600.000 kr. 

Er du bekymret for at blive udskammet af din omgangskreds eller kunder, hvis du køber et tørstigt svin af en V8’er? Ro på, der er en løsning. RAM 1500 fås også med mild-hybrid-systemet e-TORQUE. Her assisterer en lille elmotor og et 48-volt batteri den store benzin­motor med igangsætning og drift af bilens elektriske systemer. RAM 1500 5,7 V8 e-TORQUE er ligeså kvik som den rene benzinvariant, men bruger op til 10 pct. mindre benzin ved hjælp af opsamlet bremseenergi. Prisen for den “grønne” variant starter ved 499.900 kr. eksklusive moms – og med dén kan du sige, at du kører hybridbil.

RAM 1500 V8 Reptile

Du kan skrue op for V8-lyden i kabinen helt analogt – det kræver bare, at du åbner den elektriske bagrude på klem. 

Ram 1500 er din stærke arbejdshest

En ny RAM 1500 V8 Reptile er objektivt lidt af et fossilfund, men har du brug for en stærk arbejdshest med masser af karisma og udstyr til en skarp pris, er den værd at se nærmere på. Det sikrer at arbejdslivet bliver lidt sjovere, hvis du garnerer det med V8-brøl og luksusudstyr til en skarp pris. Især hvis du kan låne mesters benzinkort...

RAM 1500 5,7 V8 Reptile Van Aut.

  • Pris: 479.900 kr. ekskl. moms 
  • Motor: V8, 5.654 cm3, 16V 
  • Ydelse: 401 hk ved 5.600 o/min, 556 Nm ved 3.950 o/min  
  • Topfart: 173 km/t
  • 0-100 km/t: ikke oplyst  
  • EU-miks (WLTP): 6,4 km/l  
  • Årlig afgift: 13.760 kr.
  • Mål (L/B/H): 581/208/197 cm  
  • Vægt/last/påhæng: 2.654/566/3.500 kg
  • Lad: 1.526 liter  
  • Dæk: 275/65R18

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...