Pagani Huayra Tricolore
© Pagani

Pagani: Hyperbilens ukronede konge!

Vi gennemgår historien om Horacio Pagani, og ser nærmere på Zonda og Huayra, der er nogle af de hurtigste biler i verden.

11. november 2021 af Mikkel Østrup-Jeppesen

Manden bag Pagani

Pagani har sit navn fra legenden, der grundlagde mærket, og som er manden bag modellerne Zonda og Huayra. Selvom han selv er fra Argentina, så laver Pagani vaskeægte, italienske hyperbiler. Mærket producerer 40 biler årligt og af de blot 21 Pagani-forhandlere, der er på verdensplan, er Danmark benådet med én i Lyngby. 

Horacio Pagani dansk forhandler Danmark

Horacio Pagani foran den danske forhandler i Lyngby, der åbnede sommeren 2020.

© Tom Laugesen

Fra drengedrømme til virkelighed

Allerede som dreng var Horacio Pagani indædt fan af motorsport og biler. Gennem sin barndom var han betaget af magasiner med billeder og historier fra motorsportens verden, som gav ham inspiration til at tegne sine egne biler.

Der er ganske vist langt fra farveblyanter på drengeværelset til de biler, som vi i dag ser køre med Horacios navn, men det var her, at drømmen startede. I sine teenageår byggede Horacio motorcykler, og allerede inden han var færdig på gymnasium, havde han bygget sin første bil færdig.

Det starter med en campingvogn

Da Horacio senere bliver færdig på universitet, starter han Horacio Pagani Design op, og i 1978 er firmaet klar til at vise deres første prototype frem: ´The Alpine Caravan´. Pagani startede simpelthen med en campingvogn! Vi er nok mange, der er glade for, at Horacio senere valgte en anden vej.

De efterfølgende år bygger Pagani specialfremstillede biler, blandt andet en Formel 2 racer, indtil han i 1983 rejser over Atlanten for at slutte sig til Lamborghini i Italien.

Pagani Alpine Caravan Pagani Design 1978
Alpine Caravan 1978

Den ligner på ingen måde en Huayra eller Zonda, men Alpine Caravan er Pagani's første bil.

© Pagani

Tiden hos Lamborghini

Hos Lamborghini får Horacio lov til at arbejde med nogle af hans absolutte drømmebiler! Countach-modellen havde ganske vist været i produktion siden 1974, men Lamborghini besluttede at give den nyt liv i anledning af deres 25-års jubilæum.

Ingen ringere end Horacio Pagani fik lov til at style Countach-karossen, og han forfinede den bil, der i forvejen havde kurs mod kultstatus. Hvis Countach ikke i forvejen havde plakat-potentiale, så havde den det nu!

Billede: Countach 25 års jubilæum 1988

Udover en styling, der skulle konkurrere med Ferrari’s Testarossa, blev alt trimmet og optimeret. Alt blev lavet for at give maksimal køling til den frygtindgydende 5,2-liters V12-motor med 455 hk. Bilen blev også mere stabil med en forbedret undervogn og en ny type Pirelli-dæk.

Lamborghini Countach 25years anniversary Pagani design

Countach blev hyldet med denne sprøde, Pagani-designede model. 

© Lamborghini

Pagani Zonda

I 1991 forlader Horacio Lamborghini, og nu begynder arbejdet på Paganis første superbil-projekt. Frem mod slutningen af 90’erne udvikler han på Zonda-modellen, der, ifølge manden selv, skulle have sensualiteten af en kurvet kvinde og det aggressive udtryk fra et jagerfly. Om det lykkedes, vil vi lade læseren selv vurdere.

Allerede året efter præsenteres Zonda S, der frem mod 2002 bliver faceliftet og optimeret. Den ledeste Zonda S-model er fra 2002, og den blæser afsted med en 7.3-liters V12, 555 hk og en topfart på skræmmende 354 km/t!

I årene frem mod 2009 udvikler Pagani både modellen Roadster og en Zonda F. Sidstnævnte er en hyldest til Horacios store idol, racerkører-legenden Fangio. I dag er der et væld af forskellige Zonda-modeller, og vi tager her et nærmere kig på de nyeste.

Zonda R er skabt på en racerbane, og det vidner dens absurde specifikationer om! Den klarer 0-100 km/t på blot 2.7 sekunder og render op mod 350 km/t på toppen. Zonda R er dog produceret i 2009-2011, og er sidenhen blevet overgået af Zonda Revolutión.

Pagani Zonda R trackcar hypercar

Pagani Zonda R kan naturligvis bære et sæt fælge i guld som ingen andre!

© Pagani

Huayra skal løfte arven

Efter at have blæst det meste af bilverden omkuld med Zonda præsenterer Pagani Huayra-modellen. Huayra er den svære toer, og vil stensikkert blive sammenlignet med sin forgænger. Der er dog intet, der tyder på, at Huayra ikke er en værdig tronfølger.

Huayra 9C var den første i rækken, og den kom med en twin-turbo AMG-motor med hele 730 hk. og 1000 nm! Siden da har Pagani præsenteret fire yderligere varianter, senest Huayra R, der udelukkende er en track-bil.

Pagani Huayra R

Specifikationer:

Ydelse: 850 hk. 750 nm.
Motor: 6-liters V12 sugemotor
Vægt: 1050 kg.
Karosse: Carbon
Pris: 2.6 milioner Pund uden dansk afgift.

Pagani Huayra R racecar hypercar

Denne Huayra R er et ægte track-monster! 

© Pagani

Fremtiden for Pagani

I 2023 vil Pagani være klar med efterfølgeren til Huayra, og det bliver under andre forhold, end hyperbil-producenten har været vant til. Hårde krav til reducering af emission og et bilmarked på elektrisk kurs er hårde omstændigheder for Pagani.

Horacio selv har dog udtalt til Top Gear, at hyperbilen kommer med en AMG V12, så heldigvis lever drømmene og visionerne hos Pagani fortsat videre.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...