© RM Sotheby's

OPDATERING: "Verdens" dyreste Lada floppede totalt

I sidste uge bragte vi historien som en LADA, som var vurderet til over en halv million kroner. Nu er den solgt - og der er nok en sælger, som er blevet slemt skuffet over handelsprisen.

10. september 2018 af Mathias Brandt

Det er ikke just fordi, at Lada rimer på holdbare langdistance biler. Men retfærdigvis må vi anerkende den lille Lada Niva. Bilen har været i produktion siden 1977, og den produceres faktisk stadig. 

Læs om den helt nye Lada Niva her

Tilbage i starten af 80’erne, hvor den Kolde Krig stadig rasede, var der ikke mange i vesteuropa, der overhoved kunne finde på at give Sovjetiske Lada Niva en chance. Men nogle så potentiale i Sovjetunionens biler, som var holdbare og bygget til at takle de knap så gode vejforhold i Rusland. 

Perfekt til langdistanceløb

Det er måske ikke alle der ved det, men der var faktisk adskillige teams, der brugte en Lada Niva, som deres foretrukne våben til langdistancerally.

Nogle af dem var franske François Jeanson og hans søn. I 1981 stillede de til start ved det legendariske Paris-Dakar-rally. Denne Niva var specielt forberedt med en kølerhjelm, døre og bagagerumsklap i plast. Brændstoftanken var gjort større og den havde fået ekstra beskyttelse til for- og bagstøddæmperne samt ekstra lys. 

© RM Sotheby's
© RM Sotheby's

Stillede til start i 1981

Den kørte med startnummer 167, og var én blandt omkring 10 andre Lada Niva’er, der stille til start i 1981. Løbet startede fra Place du Tracadéro i Paris med retning mod Dakar i Senegal. Men løbet var hårdt. Ud af de 170 biler der stillede til start blev kun 59 færdige. Desværre var Jeansons Lada blandt dem, der faldt fra. Men en anden Lada Niva sluttede på en tredjeplads i sin klasse.

Familien Jeanson havde bilen indtil 2009, hvor den blev solgt til den nuværende sælger. Bilen står i følge annoncen i meget original stand. Det kan nok oversættes til, at den trænger til en kærlig hånd. Bilen sælges uden nogen mindstepris, men RM Sotheby’s vurderer den til en handelspris på et sted mellem 400.000 til 600.000 kr. Men så får du også fuld historik og tilhørende artikler og fotografier af bilen.

Bilen ryger under hammeren i dag d. 5. September, når RM Sotheby’s afholder sin årlige auktion i London. Du kan stadig nå at registrere dig som byder.

OPDATERING:

Man kan ikke just kalde de en budkrig, da den gamle Lada skulle under hammeren. Da auktionarius lod hammeren falde, lød prisen på 38.428 danske kroner. Dette er vel og mærket inklusiv salær på 25 pct. bliver langt oveni. 

Man må ikke håbe, at sælger har kalkuleret med, at få over ti gange så meget ind på bankbogen. Men skuffelsen har sikkert været til at føle på. Men det er en del af spillet, når man vælger at sælge biler uden mindstepris på auktion. 

Køber på til gengæld føle, at han/hun har gjort et kup.  

© RM Sotheby's

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.