BYD euro NCAP


© Euro NCAP

Nyt kinesisk mærke har styr på sikkerheden

En række kinesiske modeller og nye mærker scorer højt når det kommer til sikkerhed.

15. oktober 2022 af Gustav Reeh Persson

Sikre kinesiske biler

Har de billige kinesiske biler på det danske marked dårligere sikkerhed? Når det kommer til de nyeste modeller BYD, NIO og MG, har de styr på det. 

Senest i rækken er BYD, der forud for en lancering i Danmark til november har været forbi Euro NCAP, hvor deres kompakte SUV kaldet ATTO 3 har fået flotte fem stjerner. Søren W. Rasmussen bilteknisk direktør i FDM kalder modellen "en sikker bil, hvor alle sikkerhedssystemer er standard".

Her er BYD-modellen, der var til test hos NCAP og fik de eftertragtede fem stjerner.

© BYD

Det hypede NIO

BYD er ikke de eneste, der har fået flotte resultater. NIO havde deres ES8 forbi NCAP for nylig, hvor den også scorede fem stjerner. ES8 kommer dog ikke til Danmark lige foreløbig, i stedet lanceres mærket med i Danmark med tre andre modeller. 

Det er de to sedaner ET5 og ET7 samt en en helt ny SUV, EL7, der kommer til Danmark. De er dog endnu ikke blevet testet af NCAP. 

NIO's modeller vil blive solgt på abonnement i Danmark, så man også kan bruge deres powerswap stationer. 

© NIO

Den kinesiske storsællert

Det indtil videre bedst kendte kinesiske mærke herhjemme er nok MG, der kom til Danmark i 2019 med den overraskende storsællert i form af ZS EV. 

Deres seneste model Marvel R har tidligere på året også været forbi NCAP og fået fem stjerner. Da vi kørte Marvel R var det største kritikpunkt, at vejbaneassistenten var for voldsom i at gribe ind. 

I den runde af sikkerhedstest, hvor BYD's Atto 3 blev testet, var det dog Mercedes' elektriske E-klasse kaldet EQE, der scorede den bedste bedømmelse af de ti modeller.

Læs også: Test af BYD Atto 3.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...