ny Isuzu D-max kommer til Danmark i 2021
© Isuzu

Ny generation af Isuzu's arbejdshest lander i 2021

D-max er på nuværende tidspunkt Isuzus eneste model på det danske marked. Nu er det lige oppe over, at den fjerde generation lanceres i Danmark

26. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Selvom du nok ikke ser en dagligt, så har Isuzu D-max haft relativt stor succes i Danmark: 435 biler er solgt over de seneste 6 år, hvor 3. generation af D-max har været på markedet. Tallet alene lyder måske ikke som en gendrivelse, men de 435 solgte udgør faktisk hele 10% af det danske pickup-segment.

Da Isuzu i 2014 blev genlanceret i Danmark, udmærkede D-max sig ved at være relativt stærk med en lasteevne på helt op til 4,5 ton, hvis man kombinerer krog og lad. Dertil kom også, at Isuzu var imødekommende over for personlig tilpasning. "Hvis du kan tænke det, så kan vi lave det!", hævder Isuzu i en pressemeddelelse. Det har gjort D-max populær i situationer, hvor erhvervsbilen kræver lidt tilpasning. Kigger vi på den nyeste generation af D-max, så er det også de værdier, de endnu holder fast i.

ny Isuzu D-max kommer til Danmark i 2021
© Isuzu

Lander i tre varianter

Isuzu D-max' modelprogram består af 3 forskellige varianter: Single Cab og Extended Cab med 2 sæder, og Crew Cab med 5. Dertil kan vælges mellem tre trimniveauer og to gearkasser. Standard på alle varianter er firehjulstræk og en omfattende førerassistentpakke med blandt andet skiltegenkendelse, vognbaneassistent og træthedsassistent. Premium og op fås med både manuel og automatisk gearkasse.

Motorkataloget er spinkelt: Du får valget mellem én dieselmotor på 1,9 liter, som også lå i forrige generation. Motoren kaster 163 hk og 360 Nm af sig, og bør være nok til at trække 3.500 kg på krog, eller over 1.000 kg på ladet. Bilens køreklar vægt er 1.970 kg, men den maksimale vogntogsvægt er på 6.000 kg.

ny Isuzu D-max kommer til Danmark i 2021


© Isuzu

Firehjulstræk som standard

Selvom bilen stadigvæk er bygget på chassisramme, og motoren stadig minder om sidste generation, så har Isuzu også hevet D-max' teknik med i 2021: Udover ovenstående komfortudstyr, så er der også nogle tekniske forbedringer, der rammer D-max i den nye generation. Det har blandt andet hjulpet på D-max' præstation i terræn.

Den nye D-max har nemlig fået et spærredifferentiale på bagakslen. Der er også kommet mere frihøjde end forrige versioner, og det har hjulpet på vadedybden, der er helt oppe på 80 cm. Det hele er kronet af en NCAP-score på 5 stjerner. Hvis ikke andet, så er D-max i hvert fald sikker.

Pris og levering

Der er hverken pris eller præcis lanceringsdato vedhæftet nyheden om D-max i Danmark. Vi ved, at lanceringen vil ske ultimo Q1 - så i løbet af de kommende måneder. Manglen på pris skyldes ifølge Isuzu, at regeringen endnu ikke har fastslået hvordan afgiften, og derigennem prisen, på store varebiler udregnes.

ny Isuzu D-max kommer til Danmark i 2021
© Isuzu

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...