© Victor David Kraft

Denne fede kinesiske elscooter er solgt i 400.000 eksemplarer, og nu er den i Danmark

NIU er navnet på en ny kinesisk elscooter, som spreder sig hurtigt over hele verden. Vi griber nøglerne til et eksemplar, og fræser gennem den københavnske bytrafik.

10. september 2020 af Victor David Kraft

Vi var allerede på dybt vand, da Bil Magasinet bragte testen af den første elektriske Vespa nogensinde, og nu laver vi skisme et nyt hovedspring lige ned i endnu en elektrisk scooter. Hvorfor? Fordi vi kan, og fordi vi på Bil Magasinet interesserer os for alle former for mobilitet. Derfor kan du nu læse om 5 ting vi lærte, efter vores første test af NIU MQI+ Sport i 45 km/t-udgaven.

NIU MQI+ Sport.

© Victor David Kraft

NIU MQI+ Sport er perfekt i myldretiden

NIU (udtales som det engelske 'New') er en kinesisk producent, der fremviser vilde salgstal. Siden 2014 er der solgt over 400.000 enheder, der tilsammen har kørt over 1 mia. km. Og vi forstår godt, hvorfor NIU er populær i de tætpakkede storbyer verden over. Det er simpelthen bare nemmere at komme frem i myldretiden, når du kan foretage pludselige u-vendinger og springe over køen af biler, der venter på, at den højresvingende bilist får gennemført sin manøvre. 

NIU MQI+ Sport har motor fra Bosch.

© Victor David Kraft

... når vejret er til det

Glæden ved ovenstående falder dog helt til jorden, hvis vejret viser sig fra sin 'danske side'. En scooter er ligeså udsat som en cykel, og med mindre du investerer i noget solidt regntøj, så bliver turen så ulidelig, at du ville ønske, du havde valgt at lease en mikrobil i stedet.  

© Victor David Kraft

45 km/t er en latterlig begrænsning

NIU MQI+ Sport fås også i en 25 km/t-udgaven, men vi tester 45 km/t-varianten, der får os til at spørge helt åbent: Hvorfor lige 45 km/t? Hvorfor ikke 50 km/t, så man i det mindste kan følge bytrafikken og dermed undgå, at bagvedliggende trafikanter bliver utålmodige og foretager vovede overhalinger? NIU opleves såmænd kvik nok, da elmotoren sender dig gnidningsfrit fra lyskrydset, men lovgivningen om en topfart på 45 km/t virker akavet.  

NIU MQI+ Sport har udtageligt batteri.

© Victor David Kraft

NIU MQI+ Sport har udtageligt batteri 

Da vi prøvede NIU's italienske konkurrent, Vespa Elettrica, var en af vores udfordringer ladning. Godt nok er italieneren noget mere laber sit udtryk, men ladning foregår via et almindeligt 230 volt stikkontakt. De er meget svære at opstøve i bybilledet, og bor du på 4. sal er du prisgivet. Medmindre du har en meget lang ledning, du vil have hængende ud af vinduet. NIU tilbyder en mere smart løsning, da batteriet er udtageligt, og du kan derfor tage det med dig og lade det. Ladetiden på 7 timer er vi dog ikke så imponeret af. 

Det er nemt at parkere en NIU elscooter.

© Victor David Kraft

Parkering er legende let med scooter

Et af de stærkeste argumenter for at hoppe med på scooter-bølgen er uden tvivl de nuværende parkeringsregler, der er særligt gunstige for de to-hjulede. Det er utroligt vanedannende, at du ikke behøver bekymre dig om parkering. Som reglerne er nu, skal du blot parkere, så du ikke er til gene for andre – og så kan du ellers parkere, som du vil, ganske gratis. Så heldig er du ikke engang som MC-ejer. 

Et tryk på den grønne startknap - og så er du i gang. Nærmest lydløst. 

© Victor David Kraft

NIU MQI+ Sport

Opbygning

  • 1-personers scooter
  • LED-lygter
  • Skivebremser for og bag

Motor

  • Bosch elmotor
  • 1,9 hk

Batteri

  • Panasonic
  • 75 km rækkevidde
  • Ladetid 7 timer

Dimensioner

  • L/B/H 118/70/113 cm
  • Sædehøjde: 73 cm
  • Vægt: 59 kg

Kørekort

  • Kategori B

Pris

  • 21.998 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...