Elbil i Oslo kører ved grøn mark
© Even Mellum

Nyt mærke vil revolutionere den måde, man kører elbil på

1000 km på en opladning og opladning på 3 minutter? Det lyder umuligt, men det er præcis det elbilproducenten, Nio, lover. Vi tager en tur til Norge, for at køre bilen.

28. februar 2022 af Frederik Hauschildt

Mød Nio ES8

Bil Magasinet fik i slutningen af oktober en mærkelig invitation. Nio, et elbilmærke som vi før har holdt øje med, og som udelukkende kører i Kina og i Norge, ville have os på en smuttur til Oslo, for at se på deres nye elbil, ES8.

Mærket står på kanten af en større udrulning i Tyskland, og har i den anledning også inviteret journalister fra andre dele af Europa - heriblandt også Danmark.

Nio ES8 Nomi set indefra interiør

Interiørkvaliteten overrasker i ES8 - her er lagt mere opmærksomhed i detaljerne end prisen antyder

© Even Mellum

Nio ES8 er stor

Det allerførste, der overrasker ved ES8 er størrelsen. På billeder er det tydeligt at se, at det kinesiske køleskab ikke deler klasse med eksempelvis Yaris Cross. At bilen, der desuden er lidt over 5 meter lang, deler klasse med Tesla's Model X og BMW X7 er til gengæld svært at se ved første øjekast - men det gør den.

Pladsen er således overdådig i de fleste målbare parametre, men ét sted falder ES8 igennem på plads. Bilen sælges med syv sæder, men har du oprigtigt brug for at fragte syv voksne mennesker, så findes biler bedre plads på tredje sæderække.

Elbil i Oslo kører ved grøn mark
NIO ES8

er forbløffende kvik - den skubber nemlig med op til 544 hk på alle fire hjul

© Even Mellum

Nio med ambitiøst batteriprogram

Pointen med ES8 er dog ikke størrelse alene. Ud over, at bilen med et batteri på op til 100 kWh kan trille op til 500 km jf. WLTP-standarden, så ligger der også en solid-state-opgradering af batteripakken en gang i 2022. Her vil rækkevidden altså kunne nå over 1000 km på en fuld ladning.

På det norske marked tager Nio fra 609.000 NOK, (altså ca. 450.000 DKK.) for den store elbil. Prisen inkluderer et batteri på 75 kWh, hvilken giver en rækkevidde på 375 km. Skal du bruge alle 500 km, svarer prisen til ca. 500.000 DKK.

Batteri til leje

En anden måde at købe ES8, som faktisk er den 95% af nordmænd har brugt, er igennem et abonnement. Ved at leje batteriet fremfor at købe det, kan norske kunder købe bilen for det der svarer til 383.000 DKK.

Dertil kommer batteri-abonnementet, der koster enten 1.000 DKK eller 1.500 DKK, afhængigt af størrelse. Abonnementet vil også være adgangsgivende til de 20 såkaldte 'Power Swap Stations', som Nio vil opføre ved kernepunkter rundt omkring i Norge. Systemet tillader, at batteriet udskiftes på allerhøjst tre minutter, og at det senere kan opgraderes - eksempelvis til et solid-state alternativ.

NIO ET7 forfra ved Nordic EV Summit 2021

Ved Nordic EV Summit 2021 kunne Nio præsentere ET7 for den europæiske offentlighed

© Frederik Hauschildt

Hvad er planen for Europa?

Udover, at Nio har gang i udrulningen af de førnævnte 'Power Swap Stations' i Norge, så er mærket også snart aktuelt med en helt ny model. ET7, hedder den, og den skal fungere som entré til det tyske marked.

Størrelsen matcher nogenlunde XPeng P7, der netop har haft debut på det danske marked. ET7 har samme batteriprogram som ES8, men modsat ES8, så er ET7 bygget med et ekstra fokus på automatisk kørsel.

Lanceringen i Tyskland vil betyde, at bilen er godkendt i Europa - og at den således nemmere kan godkendes i Danmark. Hverken CEO af Nio i Norge eller kommunikationsansvarlig for Nio i Europa kan dog bekræfte, at Danmark er en del af udvidelsesstrategien.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...