SAAB Nevs elbil The emily projekt

Med lidt god vilje kan man se inspirationen fra de gamle Saab 9-5 med endnu mere spidse forlygter

© NEVS

Her er den banebrydende elbil som Saab-ingeniører skabte på 10 måneder

Hvordan lyder 1.000 km's rækkevidde, trådløs opladning som din smartphone og muligheden for fuld justering af kræfter til alle hjul?

4. maj 2023 af Gustav Reeh Persson

Appel til opkøb

I 10 måneder i dyb hemmelighed har tidligere Saab-ingeniører designet en elbil for at redde virksomheden. Da Saab gik bankerot blev det solgt til 'National Electric Vehicle Sweden' (NEVS), der er ejet af kinesiske ejendomsmastodont Evergrande. 

Problemet er at Evergrande nu er ramt af finansielle problemer, og derfor har de sendt virksomheden i vinterhi ved at fyre 320 ansatte ud af 340. 

I et desperat forsøg på at appellere til mulige købere har de ansatte skabt en elbil kaldet 'The Emily Project'.  Rækkevidden er angiveligt på 1.000 km ,og der kører allerede seks prototyper på vejene i Sverige. Designet er inspireret af Saab 9-5 med hjælp fra en anonym italiensk bildesigner.

SAAB Nevs elbil The emily projekt
NEVS

er en klassisk sedan med fire døre og masser af plads

© NEVS

Imponerende teknik

Saab'ens imponerende rækkevidde på 1.000 km er nået ved hjælp af et kæmpe batteri på 175 kWh, "mindre" alternativer på 140 kwh og 105 kwh er også planlagt. Til sammenligning kører Mercedes EQS 780 km på et 100 kwh batteri. Et vildt trick er dog, at den kan oplades trådløst med 11 kW svarende til hastigheden på en hjemmelader. 

Hvert hjul har sin egen elmotor med 120 hk og systemydelsen når 477 hk.

SAAB Nevs elbil The emily projekt
NEVS


© NEVS

Drej bilen uden rattet

En gammel Saab-drøm med 100% variable momentfordeling er de også lykkes med. Det betyder, at man kan dreje bilen uden at dreje på rattet ved bare at justere, hvilke hjul der skal køre. 

Det arbejdede Saab på før mærket gik bankerot for 10 år siden. Saab-ingeniørernes arbejde afslører sig også i et stærkt chassis og luftaffjedring til at håndtere den høje vægt.

Ingen anden end manden bag superbilerne Christian von Koenigsegg har testet bilen, hvortil hans første indtryk lød: "En meget afslappende køretur." Og tilføjer, at "den variable momentfordeling, kan du virkelig mærke. Meget, meget imponerende."

SAAB Nevs elbil The emily projekt
NEVS

bagende viser igen inspirationen fra Saab 9-5 med baglygtens LED bånd der går på tværs af hele bilen.

© NEVS

Kommer den nogensinde?

Vi håber, at projektet får lov til at leve videre ved, at en ny investor opkøber virksomheden. Desværre har vi svært ved at se det lykkes. 

En del af billedet er også at noget af Saab's fabrik i Trollhättan for nylig er blevet udlejet til kinesisk/svenske Polestar. Volvos spin-off mærke vil bruge anlægget som en forsknings- og udviklingsbase for sine fremtidige elbiler.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...