Biltest af MG MGF 1,8i Steptronic
Biltest af MG MGF 1,8i Steptronic© bilmagasinet.dk

MG MGF 1,8i Steptronic

I MX-5s skygge

23. august 2001 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Trinløst automatgear i en sportsvogn? Glem det!

DET HAR ALDRIG været nemt at hedde MGF. Et er, at Mazda MX5 sidder tungt på roadster tronen værre er det, at MGen gennem flere år var tvunget til at leve en skyggetilværelse. Introduktionen af Feren, der for alvor skulle bringe MG tilbage på landkortet, kolliderede med BMWs køb af Rover-koncernen, og tyskerne ville hellere bruge krudtet på deres egen Z3.

Om det ændrer sig nu, hvor MG/Rover atter er på engelske hænder, står tilbage at se, men MGF lider under, at den stort set ikke er videreudviklet siden 1995.

Det trinløse Steptronic gear, som fås som ekstraudstyr, gør ikke sagen bedre. Automatik er en vederstyggelighed i en sportsvogn, og det trinløse gear dræber størstedelen af det nærvær og engagement, der er så vigtigt i sådan en bil. Lader du automatikken gøre arbejdet, kvitterer Feren med en trist og uoplagt motorbrummen, og du føler ikke, du kommer ud af stedet Steptronic stjæler da også et sekund af 0 til100 km/t tiden. I Sport stilling kan du skifte manuelt mellem seks faste udvekslinger med enten gearvælgeren eller to kontakter på rattet, men det fungerer heller ikke optimalt. Rykfri skift kræver øvelse, og skiftene går langsomt, så du lader som regel gearkassen passe sig selv, også når du skal more dig og så er der ikke meget køreglæde tilbage.

MGF er heller ikke så nærværende og levende mellem dine hænder som en MX5. Den kører ikke dårligt, men den mangler den sidste skarphed, der gør livet værd at leve, og opbygningen med centermotor kan give slemme overraskelser, hvis du er for ivrig i svingene. Skrøbelig discount plast i kabinen , testbilen havde kun kørt 500 km, da vi overtog den, alligevel var en solskærm ved at brække af giver mildest talt heller ikke pluspoint. Og det er synd, for med det frække, kompakte design og centermotoren ville MGF være en rigtig lækker lille pakke, hvis blot den var lavet færdig.

Hvis prisen så bare var derefter, men nej. Billigste MGF med 120 hk koster 355.000 kr., 20.000 mere end en 146-hestes MX5 Sport, Steptronic-katastrofen koster yderligere 35.000, og testbilen, der var udstyret med lædersæder plus lidt træ og krom, løb op i absurde 427.000 kr. Så der er stadig ingen vej uden om en MX5, hvis der står en roadster på din ønskeseddel, for med den pris gør MG Rover det ikke nemt for sig selv.

MGF 1,8i Steptronic 390.000 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.796 cm3, 16v. Ydelse: 120 hk v. 5.500 o/min. 165 Nm v. 3.000 o/min. 0-100 km/t: 10,0 sek. Topfart: 190 km/t. EU-mix: 11,6 km/l. Årlig ejerafgift: 4.320 kr.

Totaløkonomi:
Steptronic-gearet, den høje pris og skrappe konkurrenter som ikonet Mazda MX5 koster dyrt i afskrivning. Efter tre år og 50.000 km har MGen tabt 40 pct. (156.000 kr.). Mindst!
Reservedelsindeks: 229
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - MG Rover opererer ikke med faste priser

Vi synes:
Sympatisk, men alt for dyr, og gearet er håbløst

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...