MC-Revyen 2019 er på gaden: Læs om den heftige MV Augusta Brutale 1000 Oro

MV Augusta stiller med en af de mest rå 2019-nyheder, skriver MC-Revyen 2019. Bogen giver dig et komplet overblik og teknisk viden om alle motorcykler, 45-scootere og knallerter på markedet

5. maj 2019 af Bil Magasinet

MV Augusta Brutale 1000 Oro

© MC-Revyen 2019

Med et festfyrværkeri af teknologi præsenterer MV Agusta her deres nye generation af Brutale 1000. Som altid sker det med en Oro-model, der produceres i blot 300 eksemplarer. 

Teknikken tager afsæt i superbiken F4 RC, men den nye B4-motor er både mere avanceret og kraftigere. Hele 208 Euro4-godkendte hk yder række-4’eren, som stadig fodres via radialt anbragte titaniumventiler, men er peppet op med skrappere knastprofiler, lavfriktions-stempelringe og et fornyet indsprøjtningssystem uden variable indsugningstragte. 

Styrdæmper fra Öhlins

Takket være et nyt design på indsugningsboksen har man dermed sparet 1 kg – og alligevel fået mere kraft i en jævnere kurve. De mange kræfter administreres på fornemste vis af rørgitterrammen i stål, elektronisk styret affjedring og styrdæmper fra Öhlins samt Brembo’s nye Stylema-calipere. 

Kulfibervingerne, der vokser ud af tankinddækningen, er ikke kun til pynt. De skaber stabilitet, når 4 i 4-udstødningen snerrer igennem, og du nærmer dig topfarten på 302 km/t. Standardmodellen ventes i 2020.

Pris uden afgifter

320.000 kr.

Byens bedste bagdel sidder uden diskussion på Brutale 1000. Det er også i denne synsvinkel, de fleste vil opleve MV’en.

© MC-Revyen 2019

MV Augusta Brutale 1000 Oro

Motor 4-cylindret vandkølet 4-takts række-motor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 4 radialt anbragte ventiler pr. cyl. 1 balanceaksel. Boring: 79,0 mm. Slaglængde: 50,9 mm. 998 cm3. Kompression: 13,7:1. 208 hk ved 13.450 o/m. 115,0 Nm ved 9.300 o/m. Mikuni/Marelli ride by wire-indsprøjtning med 4 stk. 50 mm spjældhuse. Traction control. Riding modes. Wheelie control. Launch control. Olieskift: 6.000 km. Ventilcheck: 12.000 km.

Transmission 6-trins kassettegearkasse med flerpladet slipperkobling i oliebad. Kædetræk.

Stel Rørgitterramme i stål med svinggaffellejesektion/hjælperamme i alu. Medbærende motor. Kronrørsvinkel: 65,0°. Efterløb: 97 mm. Akselafstand: 1.432 mm. Styrdæmper.

Affjedring for Öhlins EC NIX30-upside down-gaffel med 43 mm gaffelben. Justerbar fjederforsp. og dæmpning. Vandring: 120 mm.

Affjedring bag Monoarm med centralt placeret Öhlins EC TTX-støddæmper. Justerbar fjederforsp. og dæmpning. Vandring: 120 mm.

Bremser For: 2 stk. 320 mm skiver. 4-stemplede radialt monterede Brembo monoblok-calipere. Bag: 210 mm skive. 4-stemplet fast ophængt caliper. Kombibremser.

Dæk & fælge For: 120/70 ZR17 på 3,50”. Bag: 200/55 ZR17 på 6,00”. Kulfiberfælge.

Mål & vægt Længde: 2.086 mm. Sædehøjde: 845 mm. Tank: 19,0 liter. Tørvægt: 186 kg.

Vægt/kraft-forhold 0,89 kg pr. hk.

Farver Matrød/matrød carbon.

Producentland Italien.

Importør F.I. Motorcykler A/S. Tlf. 57 83 33 48, fimotorcykler.dk.

Årbogen er på gaden nu. Du får 164 sider pakket med billeder, data og detaljer. Køb den her til særpris på 120,95 kr. + porto

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...