Ducati Panigale V4 R
Ducati Panigale V4 R © PR

MC-Revyen 2019 er på gaden: Læs om den gale Ducati Panigale

Redaktør Klavs Lyngfeldt giver dig et komplet overblik og teknisk viden om alle motorcykler, 45-scootere og knallerter på markedet i 2019

7. maj 2019 af Bil Magasinet

Årbogen er på gaden nu. Du får 164 sider pakket med billeder, data og detaljer. Køb den her til særpris på 120,95 kr. + porto

© MC-Revyen 2019

Frihed på to hjul til alle

"Freedom for all", lyder Harley-Davidson's 2019-slogan. Amerikanerne hentyder til deres brede sortiment, som rummer motorcykler i alle prisklasser. Men de bevingede ord passer også fortrinligt på den nye årgang af 2-hjulere, som vi præsenterer i MC-Revyen 2019. 

Her er interessant nyt for alle – ikke kun banditter og engle, men også racerkørere, rejselystne og alle os, der bare gerne vil have en dejlig motorcykel til søndagsturen på de snoede veje og til at gøre den daglige transport lidt sjovere. 

Der er begyndervenlig snusfornuft i Kawa's nye Z 400 – lidt mere kant og elegance over Honda's CB 650 R Neo Sports Café og både tradition og teknologisk nytænkning i BMW's nye boksermodeller. Track day-freaks vil savle over tyskernes stærkere S 1000 RR og Ducati's superbike-raket Panigale V4 R. Andre må finde Kleenex'en frem ved synet af den genopstandne Suzuki Katana. 

Der er globetrottervenligt nyt i mellemklassen i form af KTM 790 Adventure, Moto Guzzi V85TT og Yamaha Ténéré 700. Og ellers så konservative H-D slipper visionerne løs og lancerer som den første af de store en elektrisk motorcykel. Gå bare i gang – friheden venter.

Klavs Lyngfeldt

Chefredaktør

Sådan får du MC-Revyen 2019 leveret med posten

Klavs Lyngfeldt, chefredaktør MC-Revyen
Klavs Lyngfeldt, chefredaktør MC-Revyen © MC-Revyen 2019

Ducati Panigale V4 R

© MC-Revyen 2019

R-model fra Ducati med ekstra power

Panigale V4 R fik en overvældende debut i Superbike-VM på Phillip Island i februar. I de to hovedløb ydmygede Alvaro Bautista konkurrenterne ved at vinde med henholdsvis 15 og 12 sekunders forspring til nummer to. Og SBK-seriens nye sprintløb søndag formiddag vandt spanieren også – så hurtig er den nye R-model fra Borgo Panigale. 

Med sine 56 mm spjældhuse på vid gab yder homologerings-Ducati’en 221 hk ved 15.250 o/m. Og hele 234 hk ved 15.500 o/m producerer 998-kubikkeren, når den medfølgende Akrapovic-udstødning er monteret. 

De vilde kræfter kommer om til baghjulet via en herligt raslende STM-tørkobling med slippervirkning og en smal 520-kæde. Den korte frontramme i sort finish er både lettere og stærkere end V4/V4 S’erens. Og Öhlins’ fineste stumper sikrer kontakten med underlaget: Foran en NPX 25/30-gaffel med gastryk og bag en TTX36-dæmper. 

Optimering i vindtunnel har gjort kåben 38 mm bredere i hver side og defineret formen på vingerne, der skaber over 30 kg tryk på forhjulet ved 270 km/t. De øger stabiliteten i hurtige sving.

Pris uden/med danske afgifter:

290.683 kr. / 674.300 kr.

Ducati Panigale V4 R

Motor 4-cylindret vandkølet 4-takts V-motor med 2x2 overliggende knastaksler med kæde/ tandhjulstræk. 4 desmodromisk styrede ventiler pr. cyl. Boring: 81,0 mm. Slaglængde: 48,4 mm. 998 cm3. Kompression: 14,0:1. 221 hk ved 15.250 o/m. 112,0 Nm ved 11.500 o/m. Mikuni/Marelli ride by wire-indsprøjtning med variabel tragtlængde og 4 stk. 56 mm spjældhuse. Traction control. Riding modes. Wheelie control. Launch control. Olieskift: 12.000 km. Ventilcheck: 24.000 km.

Transmission 6-trins gearkasse med flerpladet tørkobling med slippervirkning. Kædetræk.

Stel Boksramme og hjælperamme i aluminium. Medbærende motor. Kronrørsvinkel: 65,5°. Efterløb: 100 mm. Akselafstand: 1.471 mm. Styrdæmper.

Affjedring for Öhlins NPX 25/30-upside down-gaffel med 43 mm gaffelben. Justerbar fjederforsp. og dæmpning. Vandring: 120 mm.

Affjedring bag Monoarm med centralt placeret Öhlins TTX-støddæmper. Justerbar fjederforsp. og dæmpning. Vandring: 130 mm.

Bremser For: 2 stk. 330 mm skiver. 4-stemplede radialt monterede Brembo monoblok-calipere. Bag: 245 mm skive. 2-stemplet fast ophængt caliper. Kombibremser. Kurve-ABS.

Dæk & fælge For: 120/70 ZR17 på 3,50”. Bag: 200/60 ZR17 på 6,00”. Smedede alufælge.

Mål & vægt Længde: Ikke oplyst. Sædehøjde: 830 mm. Tank: 16,0 liter. Fuldtanket vægt: 193 kg.

Vægt/kraft-forhold 0,87 kg pr. hk.

Farver Rød.

Producentland Italien.

Importør Ducati Danmark. Tlf. 43 28 82 00, ducatidanmark.dk.

Læs om alle de andre tohjulere på det danske marked i Mc-Revyen, hvor her også er tekniske data, præsentationer, vurderinger. billeder og service-info. Årbogen er guld værd for den seriøse motorcyklist, så køb den i kiosken, på tankstationen eller via linket her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.