Er det her bilen uden konkurrenter?

Kinesiske Maxus kom til Danmark med to elvarebiler i 2020. Nu følger deres første personbil: En stor eldrevet MPV med enormt meget plads, udstyr... og børnesygdomme

4. marts 2021 af Steen Bachmann

Steen Bachmann har kørt den helt nye Maxus Euniq, som er en kinesisk el-bil med plads til syv VOKSNE passagerer, og som koster rundt regnet 380.000 kr. Så kan det virkelig passe, at det kinesiske mærke har fyldt et hul, der var i det danske marked. I videoen kan du få svar på, om Maxus Euniq er moden til det danske marked.

Længere nede kan du læse meget mere om Maxus Euniq.

Hvad i alverden er det: En 7-personers eldrevet kineserbus ?!

Maxus blev grundlagt i 2011 og har base i Shanghai. Det er ejet af Kinas største og verdens femte største bilproducent SAIC Motors, der i alt producerede 5,6 mio. biler i 2020.

Maxus har samme baggrund som det genopstandne MG, der også er ejet af SAIG Motors. Begge er gamle britiske mærker, der er genopstået som kinesisk producerede elbiler. 

Maxus opstod, da det britiske varebilsmærke LDV gik konkurs i 2010 og blev købt af SAIC Motors. Deres første model var en kinesisk bygget udgave af en 3.500 kg kassevogn fra LDV, og siden har de udvidet programmet med varebiler i flere vægtklasser. 

De producerer også en pickup, en SUV og så testbilen, som er en MPV. 

Der er 5 år/100.000 km garanti på mærkets biler i Danmark.

Hvad er det for en bil?

Maxus Euniq blev lanceret i Kina i 2019 og markedsføres over hele verden. Den fås kun som elbil med forhjulstræk, fem døre og syv sæder. 

Euniq er en stor bil med en længde på 483 cm, en bredde på 183 cm og en højde på 180 cm. Den føles også som en stor bil, når man kører den, men ikke som en varevogn med ekstra sæder og hvide plader – den føles og opleves som en stor, moderne personbil.

Hvad vejer svinet?

Den køreklare vægt inklusive en fører på 75 kg er 1.885 kg. Euniq er godkendt til en lille tagboks og en lille trailer på maks. 400 kg. 

Bemærk, at lasteevnen er på kun 466 kg, hvilket bliver et problem, hvis I for eksempel er to voksne, fire store børn, en hund og bagage.

Til sammenligning er lasteevnen på en af de mest populære 7-personers familiebiler, VW Touran 2,0 TDI DSG, 600 kg, mens den er 579 kg i en 7-personers Dacia Lodgy diesel.

Hvordan kører den?

Meget bedre end ventet - det kan du læse i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Hvilke børnesygdomme oplevede I?

Vi havde en skrækkelig eftermiddag, hvor vi forsøgte at lade batteriet fra fire forskellige ladere fra to ladeudbydere - Bachmann forsøgte ALT i løbet af fire iskolde timer, men bilen nægtede at tage imod strøm. Hans iPhone døde, da temperaturen faldt til -9 grader foran Kvickly i Slagelse, og bilen var strandet som en hval.

Læs beretningen om episoden, der endte med afhentning på et fejeblad og en efterfølgende  softwareopdatering af ladesystemet i bilen, i Bil Magasinet (Bachmann blev så tosset, at han kørte til Jylland for at lave en propagandaartikel om at købe brugt dieselbil - den kan du også læse i det trykte Bil Magasinet). 

Er du ikke abonnent? Så tjek vores aktuelle tilbud på 2, 3, 6 eller 12 numre af et trykte magasin direkte ind af din brevsprække.

Hvilken drivline er der i Maxus Euniq?

Batteriet på 52 kWh er placeret i bunden, og fortil er her en elmotor, der trækker på forhjulene. Med en ydelse på 177 hk og et moment (sejtræk) på 310 Nm er her tilstrækkeligt med kræfter. 

Ved igangsætning oplever man ofte, at forhjulene fedter de første meter – en uvane, vi kender fra elbiler som Kia e-Soul og Nissan Leaf. Det betyder ikke noget for komfort eller sikkerhed, og man vænner sig til det.

Ladekapaciteten på maks. 60 kW er under dagens standard, men bilen er heller ikke tænkt som andet end en familieflytter - skal du pendle meget langt, vil det være smartere med en mindre bil.

Hvor langt kan den køre på en opladning?

Rækkevidden er beskedne 260 km i WLTP-normen, hvilket skyldes en kombination af et relativt lille batteri og en høj vindmodstand.

En aktuel test for Teknisk Ukeskrift i Norge af rækkevidden i tre 7-personers elbiler i -7 grader viser, at Euniq er den, der er nærmest på en realistisk rækkevidde i forhold til, hvad bilens rækkeviddemåler lover (de øvrige testdeltagere var Mercedes EQV og Peugeot e-Expert).

Vi er dog ikke specielt imponerede over dens evne til at køre i koldt klima på trods af, at den har intelligent temperaturstyring af batteriet.

Vi testede den over 121 km på tværs af Sjælland i to graders varme. Fra start var bilen opvarmet via ladestikket, og viste 258 km på rækkeviddemåleren. Selv om jeg kørte som en gammel kælling med 80 km/t på landevej og 110 km/t på motorvejen – begge med den laaaaangsomt reagerende adaptive fartpilot slået til – stod rækkeviddemåleren på kun 89 km, da jeg ankom. 

Det er ikke et afskrækkende højt forbrug, men illustrerer de problemer, elbiler generelt har med kulde og motorvejskørsel – og som de fleste eldrevne modeller ellers er kommet sig over.

Maxus Euniq
Maxus Euniq

Euniq ser ikke tosset ud set skråt forfra i sammenligning med hvad bilindustrien ellers byder på af 7-personers familiebiler til under en halv mio. kr. (tænk på biler som SsangYong Rodius og Dacia Lodgy).

© S. Bachmann
Maxus Euniq
Maxus Euniq

Elbagklap og 360-graders kamera er standard i Euniq.

© S. Bachmann

Maxus Euniq

Opbygning 5-dørs, 7-personers MPV, batteri bunden, elmotor fortil, forhjulstræk, ét gear

Ydelse 177 hk/310 Nm

Batteri 52 kWh, maks. ladekapacitet 60 kW

Præstationer 0-100 km/t 9,5 sek., topfart 160 km/t, rækkevidde WLTP 260 km, årlig afgift 660 kr.

Dimensioner L/B/H 483/183/180 cm, køreklar vægt/last/påhæng 1.885/466/400 kg, bagagerum 7-5 sæder 485-1.026 liter, dæk 215/55R17

Garanti 5 år/100.000 km, batteri 8 år/160.000 km 

Antal danske forhandlere 13

Pris 379.990 kr.

Maxus Euniq
Maxus Euniq

Her smiler Bachmann (det holdt han op med senere samme dag, da der skulle lades), for der er god plads på 3. sæderække. Midterste sæderække kan forskydes frem og tilbage og generelt får du enormt meget bil for pengene.

© Søren Juul

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...