Maxus eT90
Elektrisk pickup:

Maxus eT90 kan gøre pickup'en mere populær som personbil i Danmark. 

© Maxus

Elektrisk pickup kommer til Danmark: Forventer enorm efterspørgsel

Pickupper sammenkædes ofte med amerikanske sydstater eller den australske outback. Det håber Maxus nu at kunne lave om på med Europas første eldrevne pickup

20. september 2022 af Emil Winter

En pickup med fordelagtige afgifter

Igennem årtier har pickuppen nydt stor succes i lande som USA og Australien. Den kan nemlig det hele. Men som vi skrev tilbage i marts, er der én kæmpe udfordring, der hæmmer dens udbredelse på det danske bilmarked; Afgifter. Men nu er der en pickup på vej, der har et es i ærmet.

Maxus bekræftede nemlig sidste år, at deres elektriske pickup eT90 ville ramme det danske marked. Nu er de endelig klar med flere detaljer om bilens specifikationer, priser og leveringstider - og det ser lovende ud. 

Da Maxus eT90 reelt set er en elbil, bliver den underlagt de fordelagtige afgift-besparelser, som er påført elbiler. Og det er hér, Maxus eT90 for alvor kan byde sine fossildrevne konkurrenter op til dans. 

For hvor andre pickups i Danmark har fuldstændigt vanvittige årlige afgifter, hvis du vil køre i dem privat, får den elektriske pickup en årlig afgift på 680 kr. Det betyder, at den vil blive meget attraktiv, selvom indkøbsprisen er forholdsvis høj.

Maxus eT90
Elektrisk pickup:

Modsat sine fossildrevne konkurrenter har eT90 særdeles lave afgifter. 

© Maxus

En elektrisk pickup til arbejde eller familien

Maxus eT90 er en elektrisk pickup med 88 kWh batteri og en rækkevidde på 330 km i WLTP-normen. Maxus siger, at fordi bilen er typegodkendt som N1 varevogn, er den blevet rækkeviddetestet med tung belastning. Rækkevidden forventes altså at være retvisende i henhold til bilens tilsigtede brug som arbejdsbil.

Maxus eT90 kommer med en 5-sæders kabine og en akselafstand på 3,15 meter, der garanterer, at bilen også kan bruges til at fragte familien rundt på rummelig vis. 

I erhvervsmæssigt regi informerer Maxus Danmark, at eT90 kan have op til 1.000 kg nyttelast, hvilket overgår tallene for Mitsubishi L200 og næsten matcher Ford Rangers nyttelast. eT90 kan også bestilles med et træk (dog er den tilladte trækvægt endnu ikke oplyst). 

Købere af eT90 kan se frem til en pickup med elektronisk stabilitetskontrol og ‘Hill decent control’, der skal assistere føreren ved nedadgående kørsel på ujævnt terræn. På nuværende tidspunkt er det ikke blevet bekræftet hvorvidt pickup’en kommer med adaptiv fartpilot, hvilket bliver interessant at følge, da manglen på netop dette var en af de eneste gener ved gennemgangen af Mitsubishi L200 tidligere i år. 

Maxus eT90 hæk
Elektrisk pickup:

Maxus siger, at bilen kan leveres allerede til november. 

© Maxus

Forventer stor efterspørgsel

Steffen Vilstrup, der er country manager for Maxus Danmark, siger, at de forventer, at eT90 vil transformere hele markedet for pickup-trucks i Danmark grundet de lave afgifter. Derfor har de også forberedt sig på en enorm efterspørgsel. 

”Vi glæder os til at lancere Europas første elektriske pickup i et segment, som tidligere kun har været forbeholdt fossildrevne biler. Vi oplever en ekstrem interesse omkring pickuppen, og har bestilt et stort antal biler," siger Steffen Vilstrup.

En anden opsigtsvækkende detalje ved lanceringen af Maxus eT90 er, at Maxus siger, de første biler vil blive leveret allerede i november i år. Købere af eT90 vil altså i første omgang ikke blive ramt af de verdensomspændende leveringskriser. 

Maxus Danmark bekræfter, at introduktionsprisen for Maxus eT90 vil ligge på 419.900 ekskl. moms (varebil kun til erhverv). Det svarer til en pris på 524.875 inkl. moms, hvis man ønsker at erhverve sig et eksemplar på papegøjeplader. Maxus eT90 kan forudbestilles allerede nu.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...