2019 MAN e-TGM
2019 MAN e-TGM

MAN leverer sine første eldrevne lastbiler

Lastbilerne skal sænke deres CO2-udslip og forurening, og det skal eldrevne drivliner hjælpe til med. MAN forsker i teknologien, og sender de første el-lastbiler på gaden

23. september 2018 af Steen Bachmann


For at opnå en mere miljøvenlig distribution af varer i byerne arbejder de fleste lastbilfabrikker på at udvikle elektriske lastbiler, der både forurener og støjer mindre end dieseldrevne køretøjer. 

Den tyske lastbilproducent MAN har sendt de første af ni batteridrevne lastbiler på gaden i Østrig, hvor de skal indgå i en større test hos dagligvarekæder og logistikfirmaer på lige fod med deres dieseldrevne ”kolleger”.

2019 MAN e-TGM
2019 MAN e-TGM


MAN har koncentreret sin udvikling og produktion af elektriske lastbiler på sin fabrik i Steyr i Østrig. Her produceres  forvejen lette og mellemtunge distributionslastbiler i TGL- og TGM-serierne, lige som Steyr-fabrikken er specialist i produktion af MAN’s specialkøretøjer i små serier og enkeltkomponenter. 

Steyr-fabrikken kommer således til at spille en central rolle i udviklingen af MAN’s el-køretøjer fremover.

MAN forventer at drage fordel af sin position som medlem af Volkswagen Group, som har et omfattende udviklingsarbejde med elektriske personbiler.


De elektriske MAN eTGM består af tre-akslede lastbiler på op til 26 tons totalvægt, der er opbygget til distribution af bl.a. dagligvarer hos velkendte supermarkedskæder som HOFER (Aldi), METRO, REWE og SPAR samt stykgods, pakker og industrigods hos tre store speditionsfirmaer. 

Desuden indgår der i testen også en enkelt elektrisk sættevognstrækker, der skal køre internt på Steyr-fabrikken med komponenter.

El-motor og batterier

eTGM’erne drives af elektriske motorer med 264 kW ydeevne (ca. 360 hk) og et max. drejningsmoment på 3.100 Nm. Elmotoren er placeret midt i chassiset, hvor gearkassen i en traditionel drivline normalt ville sidde. 

Elmotoren får sin energi fra kraftige batteripakker, der er monteret under førerhuset og på siden af på lastbilens chassis, og også lastbilens hjælpeudstyr som læssebagsmæk og kølemaskine drives elektrisk. Derved bliver lastbilerne stort set emissionsfri i forhold til CO2- og NOx-udslip i deres nærmiljø under kørslen.

MAN med 130-200 km rækkevidde

MAN’s eTGM’er er udrustet med 8-12 store batteripakker, der giver dem en rækkevidde pr. opladning på 130-200 km afhængig af driftsforhold som belæsning, køreruter, kørestil mv. 

Denne rækkevidde er ofte tilstrækkelig til en hel dags traditionel distributionskørsel i byområder, hvorefter lastbilerne kan oplades om natten og være fuldt opladede til næste dags kørsel. 

Batterierne kan oplades med enten 22 eller 44 kW vekselstrøm eller 150 kW jævnstrøm med opladningsudstyr, der er kompatibelt med CCS Standard Type 2; fremtidens standard for ladeudstyr til landevejskøretøjer i Europa.

Batterierne oplades desuden ved genindvinding af bremseenergien under kørslen, hvor den elektriske motor ved opbremsning fungerer som en generator, der kan sende bremseenergi tilbage til batterierne. Et display i instrumentpanelet informerer løbende chauffører om batteriernes aktuelle energiniveau.

Større testprogram

MAN's eMobility Road Map omfatter blandt andet planer om at præsentere en prototype af en batteridrevet bus i slutningen af 2018 med markedsintroduktion i 2020.

De praktiske tests med de ni elektriske eTGM’ere, som nu udføres af CNL-virksomhederne, vil danne grundlag for fremtidige el-køretøjer fra MAN. 

I forlængelse af sin eMobility Roadmap forventer MAN at drage fordel af sin position som medlem af Volkswagen Group, blandt andet fra VW’s udviklingsarbejde med elektriske personbiler.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.