© bilmagasinet.dk

Lexus: Krisen gør nas

Svigtende salg af luksusbiler får Lexus til at spejde efter Audi A3 med ny model

22. september 2009 af Steen Bachmann

Bilerne bliver mindre og får mindre motorer. Det såkaldte downsizing-fænomen gælder alt fra biler som Opel Insignia, hvis basismotor nu er 1,6 i stedet for 1,8, til Mercedes-Benz S-klasse, der er på vej i en dieselversion med 4 cylindre.

Et lille mærke som Lexus er pisket til at følge med. Derfor viser de en sexet konceptbil på størrelse med en Audi A3 på Frankfurt-udstillingen, og det er ikke bare show: Den bliver sandsynligvis til noget. Det fortæller vice-president for Lexus, Andy Pfeiffenberger, til bilmagasinet.dk.

© bilmagasinet.dk

"Det er svært at sælge store luksusbiler lige nu, ikke bare i USA, men i hele verden. Samtidig kan vi se, at salget af de såkaldte premium small cars, altså biler som Audi A3, BMW 1-serie og Volvo C30, er steget med 30 pct. alene i år. Det er en af årsagerne til, at vi viser en konceptbil, der signalerer en ny retning for Lexus."

Den 5-dørs  LF-CH har hybridteknologi som i Toyota Prius III med en forholdsvis lille benzinmotor og en elmotor. Det er planen, at den skal kunne køre 50-100 km alene på el, så den er emissions- og støjfri i byen, mens benzinmotoren starter automatisk og hjælper til, når det er nødvendigt.

© bilmagasinet.dk


"Det gode ved hybridbilen er kombinationen af performance og power. Det er ikke noget problem at opnå en 0-100-tid på 7 sekunder, men samtidig kører du mere økonomisk til hverdag, fordi bilen opfordrer til det."

Hvad får den: 120 eller 220 hk?
"Det er ikke besluttet endnu, men det er i hvert fald tættere på 120 end 220 hk. Vi skal indgå nogle kompromisser, for en Lexus skal altid tilbyde en vis køreglæde. Det er også nødvendigt at bygge den i et vist antal for at kunne tjene udviklingsomkostningerne hjem, så den skal appelere til et publikum af en vis bredde," siger Andy Pfeiffenberger.

© bilmagasinet.dk


Det sværeste lige nu er ifølge Lexus, at markedet er så uforudsigeligt. Vender det tilbage, når konjukturerne vender, eller vil folk efterspørge mindre og mere miljøvenlige biler, selv om krisen brænder ud og det lysner?

Lexus har på verdensplan en markedsandel på 1,1 pct. af solgte nye biler i det såkaldte premium-segment.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...