Læs også

Lexus LFA

© bilmagasinet.dk

Lexus IS 220d

Lexus IS 220d overbeviser efter langturstest på 2.800 km

14. december 2009 af Steen Bachmann

 

Når man over for Lexus’ vicepræsident nævner BMW i samme sætning som Lexus, smiler han skælmsk og slår blikket ned. Andy Pfeiffenberger har mere end et årtis erfaring i at tale uden om, når man spørger, om det er rigtigt, at IS er bygget med inspiration i BMW 3-serie. Så han svarer ”jeg er glad for, at du har en god oplevelse med vores bil”.

Ordvekslingen skete på IAA-udstillingen i Frankfurt 2009, hvor jeg nævnte, at den IS 220d, vi var kørt derned i, havde præcis den samme uvane som en BMW 3-serie med store fælge, nemlig at søge lastbilspor i den inderste vognbane på Autobahn. Det giver nervøse bevægelser, så du hele tiden skal holde fat i rattet og korrigere, og det er ikke særlig Lexus-komfortagtigt.

Det ville have været konklusionen på testen, hvis jeg havde kørt 100 km i bilen, men kør så til Frankfurt og tilbage, læg en København-Horsens t/r på syv timer oveni, hent/bring unger et par gange, og lad konen køre på arbejde i den og hør, hvordan hun kommer tilbage med meldingen, at den jo er lige så lækker som en BMW. Så ser billedet helt, helt anderledes ud.

Styrer bedst ved høj fart
IS 220d overbeviser i en grad, så man skulle tro, den var en BMW. Vi har fat i den let faceliftede udgave med Toyota’s 2,2-liters commonraildiesel med særligt miljøvenligt partikelfilter, der brænder affaldsstoffer af, inden de ryger ud. Motoren er stærk og støjsvag og trækker som en BMW op til 220 km/t på speedometeret, hvor der rent faktisk stadig er mere at give af. Ved 220 km/t styrer den bedre end ved 120 km/t, for den bliver ikke let i styretøjet, og man føler aldrig, at det er ubehageligt at køre så stærkt.

Støjniveauet er lavt, musikanlægget er fremragende til alle typer musik, og stolene, der ved første indtryk var noget faste i kødet, yder god støtte - også til folk med lange ben og også efter tre timer bag rattet.

Vores snitforbrug på turen til Frankfurt med tunge træsko var 11,9 km/l, mens vi kørte 13,9 km/l på turen til Horsens med en ganske pæn snitfart, og samme forbrug til småture i byen. Det officielle EU-tal er 17,9 km/l, mens konkurrenten 320d har et officielt snitforbrug på 20,4 km/l. Lexus IS 220d har nøjagtig samme ydelse som BMW’en, men 50 Nm mere.

Reservedelspris-indekset for Lexus 220d er 163, mens det er 120 for BMW 3-serie diesel.

Kun én forhandler
Lexus’ store problem er pris og tilgængelighed. IS 220d koster 50.000 kr. mere end BMW 320d og fås ikke som privatleasing, hvilket er skidt for denne type bil. Der er kun én forhandler, men er du interesseret, kan den lokale Toyota-forhandler overtales til at skaffe en bil til en prøvetur.

Og pas på med den: Jo flere kilometer du kører, jo mere kravler den ind under huden på dig. Det gjorde den i hvert fald på mig i løbet af 2.800 km.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...