Lancia logo
Lancia:

Lancia er klar med et nyt, futuristisk koncept

Legendarisk bilmærke vender tilbage med VILDT koncept

Det italienske bilmærke Lancia har i de senere år været uhyrligt anonymt på den internationale bilscene. Det skal et nyt logo, ny designlinje, og tre nye biler nu lave om på.

29. november 2022 af Emil Winter

En ny æra begynder

Lancia har en fortid, som de fleste moderne bilproducenter ville misunde. I 1980'erne og starten af 90'erne dominerede Lancia rally-verdenen, mens de spyttede produktionsbiler ud på markedet i hobetal. Men dét er en epoke blot, og i Danmark er Lancia efterhånden en by i Rusland. 

Det skal der nu laves om på ifølge de ledende folk hos Lancia. 

“Den nye Lancia-æra starter i dag med et nyt logo og en klar vision for design,” siger Luca Napolitano, der er direktør for Lancia.

Napolitanos løfte blev fulgt op med lanceringen af et nyt logo samt et futuristisk koncept, der ifølge folkene bag skal være designinspirationen til samtlige Lancia’er de næste 100 år.

Samtidigt melder Lancia sig ind i den elektriske æra med en vision om udelukkende at sælge elektriske biler allerede i 2028.

I København har man 24 el-skraldebiler, men desværre er det ikke altid lykkedes at lade dem op på elnettet, og affaldsselskabet har måttet leje to dieselgeneratorer for at holde dem på vejen. Den historie kan du læse her.

Lancia Pu+Ra Zero koncept
Lancia:

Pu+Ra Zero-konceptet har hverken døre, vinduer eller hjul! 

Italiensk midtvejskrise

Konceptet, Lancia præsenterede sammen med deres nye logo, bliver kaldt “Lancia Pu+Ra Zero”, og som den opmærksomme læser nok har bemærket, har den hverken vinduer eller hjul.

Det betyder desværre ikke, at vi snart kan bevæge os rundt i svævende biler. Lancia Pu+Ra Zero er derimod et “tredimensionelt manifest”, der udstikker designlinjen for de tre Lancia’er, der bliver lanceret mellem 2024 og 2028. Her er tale om en ny Ypsilon, en genoplivning af Lancia Delta, og en helt ny og hidtil unavngivet flagskibsmodel.

Nye logoer blandt døende bilmærker er bilverdenens svar på mænd, der optager nye hobbyer i midtvejskrisens navn. For Lancia er et nyt logo og designlinje dog netop, hvad der var brug for. I de seneste mange år har Lancia nemlig udelukkende spyttet modellen Ypsilon ud på markedet - og det har været i beskedent omfang. I 2020 producerede Lancia små 40.000 biler, mens Fiat i samme periode producerede langt over én million biler. 

En rullende dagligstue

Der er endnu ikke offentliggjort nogle tekniske specifikationer om de kommende Lancia’er. Alt vi ved på nuværende tidspunkt er, at de kommer til at bære Lancia’s nye logo, de er inspireret af Lancia Pu+Ra Zero-konceptet, og at Lancia vil skabe en atmosfære i kabinen, der skal minde om… en dagligstue?

Ja, du læste rigtigt. Lancia har meldt ud, at de har indgået et samarbejde med den italienske møbelproducent, Cassina. Sammen skal de forsøge at skabe en luksuriøs kabine, der føles som en dagligstue. Hvordan det ser ud i praksis, må tiden vise. Én ting forbliver dog sikkert: Lancia er tilbage.  

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...