Land Rover Range Rover Sport SDV6 HSE aut.

1. januar 2014 af Steen Bachmann

Det skal være et billede med noget jagt, proklamerede redaktionschefen, som ellers altid himler op om, at vi skal være opfindsomme og ikke forfalde til klichéer, når vi vælger, hvordan vi vil illustrere en ny bil. Men Range Rover er bare så meget indbegrebet af jagt, overklasse og anglofile tilbøjeligheder, at det føles malplaceret at placere den i andre omgivelser.

Ironisk i betragtning af, at den nok kan forcere Himmelbjerget fra vandsiden. Det kommer den dog næppe, for ingen nænner at køre det dyre, lækre, luksuriøse stykke brugskunst uden for alfarvej. Det er dog ikke denne ironi, du skal læse ud af det “indlysende” jagtmotiv herunder, for du kan godt skue jagthunden på hårene, hvis du husker en Range Rover som en stor luksusfirehjulstrækker med let ophøjet attitude og masser af lak, læder og ældeltræ.

Range Rover Sport er den lille Range Rover, men det ser du næppe, medmindre den store “rigtige” Range Rover står ved siden af. Også Range Rover Sport ser imponerende og imposant ud, og du bliver ikke skuffet, når du glider op i læderstolen, som placerer dig ved siden af en midterkonsol på størrelse med en bardisk i Nyhavn.

Fremfærden er mere firehjulstrækker-agtig end SUV-agtig, hvilket også afspejler, at Range Rover tager det med offroad alvorligt. Den ligger dog stadig roligt på motorvejen, og retningsstabiliteten er fin takket være enorme 21” hjul med lavprofil dæk.

Begrebet “Sport” skal dog betragtes i forhold til bilens størrelse, for heller ikke med denne Range Rover giver det mening at overveje de dynamiske egenskaber i forhold til almindelige biler. Den tøjler sine 292 hk og 600 Nm med overbevisning, og det virker voldsomt at accelerere fra nul til 100 km/t på 7,2 sekunder, i en bil, der trods en massiv vægtbesparelse i forhold til forgængeren stadig har en køreklar vægt på 2.115 kg. Gevinsten indkasseres 100 procent i terrænet, hvor Ranger Rover Sport kan endnu mere, end den ser ud til, hvilket siger en del - hvis du tør.

Bag rattet har du samme oplevelse af overdådighed, og det er svært ikke at blive imponeret - eller omvendt: Det er nemt at imponere andre. Range Rover har fundet sin helt egen kabine-stil, som ikke genfindes i nogen andre biler, hvilket bidrager til det adelige udtryk, og hvem vil ikke gerne være en del af det.

Land Rover Range Rover Sport SDV6 HSE aut.

Pris 1.570.000 kr.

Motor V6, 2.992 cm3, 24V, turbodiesel
Ydelse 292 hk ved 4.000 o/min / 600 Nm ved 2.000 o/min

Topfart 209 km/t 0-100 km/t 7,2 sek. | EU-miks 13,3 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...