I stortesten af Jeep Compass, Volvo XC40 og BMW X2 skamroser vi BMW'en for sin måde at køre på.

© Søren Juul

Læserstorm på Bil Magasinet: Skal en BMW have baghjulstræk?

Den næste BMW 1-serie trækker kun på forhjulene, men hvordan kører en forhjulstrukket BMW? Læs stortesten med BMW X2, Jeep Compass og Volvo XC40

28. maj 2019 af Steen Bachmann

Nyheden om, at den kommende BMW 1-serie trækker på forhjulene, modtages med bekymring blandt Bil Magasinet's læsere. 

Første billeder: Her er den nye forhjulstrukne BMW 1-serie

På vores Facebook-side har mere end 125 læsere kommenteret nyheden, der gik på nettet mandag formiddag – du kan læse tråden på Facebook her (åbner i nyt vindue):


I juli 2018 bragte vi en stortest i Bil Magasinet med en forhjulstrukket BMW X2, der er baseret på samme platform som den kommende 1-serie. 

Så hvordan kører sådan en fætter? Det beskriver Steen Bachmann her, mens Søren Juul tager billederne i et sommerligt Odsherred:


© Bil Magasinet august 2018

Offroad, komfort eller sport?

Hvis dit bilbudget til en ny SUV ligger i omegnen af den halve million kroner, er udbuddet enormt. Så hvad tager du: En Jeep med ­muskuløst design og en masse udstyr, en superkomfortabel Volvo eller en BMW, der kører som en Mini Cooper?

Af Steen Bachmann
Foto: Søren Juul
Layout: Mathias R. Larsen
Kilde: Bil Magasinet august 2018

Lad os gå lige til sagen: BMW X2 er den mest velafbalancerede og vellykkede høje bil, jeg nogensinde har kørt. 

Hvis du er medlem af BMW-sekten og har en gammel benzinsluger af en 6-cylindret 3-serie eller måske en 5-serie med otte ben, vil du sikkert fnyse over, at sådan en skidespræller af en forhjulstrukket dame-BMW skal komme her og spille smart. Men det skal den altså!

Le Mans t/r i BMW X3

Disse linjer skrives efter, at jeg lige har kørt til Le Mans og retur i en BMW X3. Den nye model er større og dyrere end X2 og burde være overlegen på alle punkter, men det er den ikke. 

Jeg har kørt 3.000 km i X3 og 987 km i X2, så sammenligningsgrundlaget er i orden. Og fik jeg frit valg med samme motor, ville jeg helst køre til Le Mans i en X2.

Jeg er ikke sikker på, præcist hvad det er, der hæver dens køredynamik til nye højder i klassen, men forestil dig at parre en X3 med en Mini Cooper og give den en balletdansers kontrol og en ninja’s reaktioner. Pak så skabningen ind i et sporty design, der fungerer bedre i virkeligheden end på papiret, og vi har noget, som jeg ville give topkarakter i en Årets Bil-afstemning. Det er der flere årsager til.

Udsynet bagud er ringe, men det er nærmest også det eneste negative, der er at sige om den nye X2. Bravo, BMW!

© Søren Juul


Motoren i testbilen er en 2-liters turbobenziner kombineret med et 7-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen. Den har en fin momentkurve, hvor der er godt med godaw nede fra forhøjet tomgang, og den farer gerne op på de 5.000 omdrejninger, hvor den maksimale ydelse leveres. Her er lyden afdæmpet, men sporty, og det er som om, motoren nyder at komme derop.

Med M Sport-pakke – et nyt sportsligt trim, der debuterer i X2 – følger M-rat og masser af andre detaljer, men også en sportslig afstemning af den 7-trins gearkasse, der er på niveau med det bedste fra AMG (og det er godt!).

BMW-benzinmotor med lavt forbrug 

Og hvad så, kan du tænke, var det ikke en test af SUV’er, vi skulle i gang med? Jo, men når det nu er lykkedes en bilproducent at bygge en sportslig SUV, tager vi ikke hænderne ned. X2 20i har nemlig en trumf i baghånden: Dens benzinmotor kørte længere på literen i testen end Jeep’en med dieselmotor.

BMW er simpelthen kommet så langt med udviklingen af konventionel motorteknologi, at deres benzinmotorer har lavere forbrug end nogle af konkurrenternes dieselmotorer. Den havde vi ikke set komme.

Den 2-liters turbobenziner yder 192 hk ved 5.000 o/min, hvilket rækker til en 0-100-tid på 7,7 sek. Testbilen kørte 16,9 km/l over 718 km blandet kørsel.

© Søren Juul

Testbilen har M-Sport pakke (81.581 kr.) med M-styretøj, -lister, -rat, -pedaler og -stole. Det spiller optimalt.

© Søren Juul


Pladsen på bagsædet er bedre end ventet, men vil du have en balsal, må du tage en 2-serie Active Tourer (der er bygget på samme platform). BMW X2 handler om stil, og dét har den.

Det er jo meget fint, at du kan få en lækker BMW til en million, men så dyr er X2 ikke. Mærkets prispolitik er noget uigennemskuelig, men i Danmark har X2 20i dobbeltkobling og Advantage udstyrsniveau med metallak, LED-lys, køreprogramvælger, elbagklap med mere som standard. Herudover skal du tilkøbe Innovation-pakke med BMW’s fremragende køreassistentsystemer, der hjælper med at køre bilen og komme sikkert frem inklusive aktiv fartpilot fra nul til 210 km/t og køassistent, der kører bilen i træls bumper to bumper-trafik (38.813 kr.).

Markedets mest veloplagte høje bil

Så er du kørende i markedets mest veloplagte høje bil for godt en halv million kroner. Det er selvfølgelig mange penge i forhold til en Dacia Duster – men det vil også være som at sammenligne et kroophold i Rumænien med en operarejse til Bayreuth. BMW X2 bygges iøvrigt i Regensburg i Bayern.

Med X2 beviser mærket, at en forhjulstrækker kan være fortryllende veloplagt og sjov at køre, samtidig med at den ser godt ud, har en fed motor og en spiselig pris. Tillykke med den nye model og hip hurra herfra, skal det lyde.

De store 19” M-fælge med Pirelli P Zero 225/45-dæk er en del af M Sport-pakken. De yder godt vejgreb og en forbløffende komfort. 

© Søren Juul

Jeep er en fætter til Fiat 500X

Med testens italiensk/amerikanske indslag skal vi ned på jorden igen. Jeep Compass er en fætter til Fiat 500X med lidt bedre plads i kabinen, lidt længere akselafstand og et mere bastant og muskuløst design. Den hvide testbil får opmærksomhed fra især andre SUV-ejere, og det er lykkedes designerne at skabe en Jeep ud fra det italienske udgangspunkt.

Compass fås med benzin- og dieselmotorer, for- eller firehjulstræk og manuelt eller automatisk gear. Her er noget at vælge imellem. 

Et par uger før testen kørte jeg godt 500 km blandet kørsel i den billigste Compass; en 1,6 diesel med forhjulstræk, manuelt gear og beskedne 120 hk. Den gør det godt under danske forhold. 

Den 120-hestes diesel lægger ikke op til offensiv kørsel (det er den for langsom til), men det gør ikke noget, for til prisen på godt 360.000 kr., et fedt design, masser af udstyr og et anstændigt brændstofforbrug giver den god valuta til prisen. 

På grusvejen viser den kompakte Jeep en fin balance. Firehjulstrækket sender kræfterne til det eller de hjul, der har bedst vejgreb.

© Søren Juul

Det samme kan ikke siges om den 2-liters diesel med 170 hk og firehjulstræk. Med et moment på 380 Nm burde her være betydeligt kraftoverskud, men sådan føles det ikke. Dieselmotoren er så rå og rustik i sit lydbillede, at man hurtigt glemmer alt om at give den gas, selv om den 9-trins automatgearkasse opfører sig eksemplarisk. Man ender med bare at trille afsted, og hvis dét er dit køremønster, kan du lige så godt tage den billigere 1,6 diesel.

Jeep Compass må kun trække 1.500 kg

Kabinelayoutet fungerer godt, og det meste af det udstyr, du betaler ekstra for hos europæiske bilmærker, er standard. 7”-skærmen i midten fungerer og er i testbilen opgraderet til en 8,4” med navigation og et virkeligt vellydende monster lydanlæg (27.000 kr.).

Firehjulstræk med spær er standard, men hvis du tror, Compass er en billig genvej til en firehjulstrækker med automatgear, der kan trække en tung trailer, bliver du skuffet. Den må kun trække 1.500 kg, hvor BMW’en må trække 1.800 og Volvo’en hele 2.100 kg. 

Falder du for det klassiske Jeep-­design, så tag en Compass 1,6 diesel.

Firehjulstræk med spær er standard i Compass bortset fra den billigste 1,6 diesel, der trækker på forhjulene.

© Søren Juul

Compass har velfungerende aktiv fart­pilot og vognbaneassistent, 7” skærm, DAB-radio og varme i rattet. Læder koster 29.000 kr.

© Søren Juul

En udmærket adaptiv fartpilot er standard. Radaren er ikke særlig diskret.

© Søren Juul

Volvo XC40 skal have godt med udstyr

Ordene ’billig’ og ’Volvo’ er sjældent anvendt i samme sætning, og da slet ikke når vi taler om den kompakte XC40. Jeg har haft det lidt anstrengt med den nye model, for er der virkelig et marked til så dyr en SUV i denne klasse? Vil de, der har råd, ikke hellere have en XC60? 

Køberne er ligeglade, og på det europæiske marked har Volvo aldrig haft større succes.

Som udgangspunkt er XC40 ikke voldsomt dyr. Med benzinmotor med 190 hk, automatgear og forhjulstræk fås den fra 470.980 kr. (T4), og der er endda en ny 3-cylindret variant med 156 hk og manuelt gear på vej til Danmark fra 415.000 kr. (T3). Men skal den udstyres, så den lever op til den hype, der er omkring mærket og dets skandinaviske design, skal vi op i Momentum-udstyr plus tilkøb af læderkabine og adaptive forlygter med Thors Hammer-design.

Irriterende vognbaneassistent i Volvo

Du skal også have den udvidede assistentpakke for at få aktiv fartpilot, hvilket er ærgerligt. Den aktive fartpilot understøtter bilens komfortable natur og skal med, men det er kun muligt at få den i en pakke med Volvo’s delvist selvkørende funktion (Pro Pilot), som stadig er ubrugelig. 

I BMW’en hjælper assistenten med at blive mellem vejstriberne ved nænsomt at foretage små og milde korrektioner af kursen – Volvo’s udgave arbejder konstant mod føreren, så man bliver træt af at sidde og styre kontra efter fem kilometer og slår funktionen fra, for aldrig at bruge den igen. 

XC40 er en komfortmester i sin klasse på samme måde, som den større XC60 er det i sin. De store hjul ødelægger ikke komforten.

© Søren Juul

Når XC40 er specificeret til den pragtfulde, moderne Volvo-oplevelse, er vi langt over 600.000 kr., og derfor kalder vi det en dyr bil. BMW X2 er mindst 100.000 kr. billigere, når den er udstyret, som den skal.

Volvo er suveræn til komfort

Til gengæld er Volvo’en mere rummelig i kabinen end Jeep og gigantisk i forhold til den lille BMW. Komforten er på et andet niveau end Jeep, og selv på testbilens 20” fælge suser den hvide XC40 hen over huller og ujævn asfalt som om, det ikke vedrører den. Det gør BMW’en også, men ikke på den samme nonchalante måde som Volvo’en. Hvis du er til komfort, når ingen konkurrenter i nærheden af den nye Volvo.

Et punkt, hvor BMW er godt med, er støjisoleringen. Kollega Mathias Brandt var et smut i Stuttgart i den orange testbil og beretter, at motoren ikke engang går 3.000 o/min ved 200 km/t. Her er der en smule vindstøj, men ikke noget at skrive hjem om. Jeg kan supplere med at fortælle, at man nemt kan høre taleradio ved 180 km/t uden at skrue op for volumen – i X2 er der så lidt vindstøj, at ikke engang Volvo XC40 kan være med.

Jeep’en kan sagtens holde 150 km/t over længere afstande og har en fin retningsstabilitet også i kraftig ­sidevind, men er ingen højfartscruiser. Her er mere støj i kabinen end i BMW og Volvo, især under acceleration.

De syrede farver i øverste udstyrstrin R-­Design er inspireret af 1970’ernes Volvo’er. Det giver god mening i praksis.

© Søren Juul

Designet er gennemført ned i detaljen. Døren lukker med et tilpas tungt og overbevisende klonk.

© Søren Juul

BMW X2 er slet ikke en SUV

Hvilken SUV er så bedst? Det er det forkerte spørgsmål at stille, for der er kun to SUV’er i testen, nemlig Volvo og Jeep. 

BMW X2 er et par symbolske centimeter lavere end en 2-serie Active Tourer og cirka 3.000 procent mere sexet at se på, men selv om den fås med firehjulstræk, er den lige så meget SUV, som jeg er dressurrytter. Det er en blanding af en sporty hatchback og en coupé, der har fået øget frihøjde for at mænge sig ind i biltypen med historiens mest latterlige navn: crossoveren.

BMW har en vinder

BMW har en vinder, uanset hvad vi kalder den, og jeg er sikker på, at de ­kommende danske ejere også vil være ligeglade med, hvilken kategori deres X2 tilhører. Om du skal tilkøbe den dyre, men lækre M Sport-pakke, er svært at svare på. Bruger du alligevel ikke bagsædet, kunne en løsning være at bestille bilen på gule plader, hvor M-pakken slipper lidt billigere i afgift.

Volvo er urørlig, når det handler om sikkerhed, stil og komfort, og det er en magtdemonstration, at testbilen er så blid at køre på sine store 20” hjul. Prisen er på Audi-niveau, og sådan er det.

Designmæssigt er Jeep’en cool, men den virker fejlcastet i testen, og jeg kan ikke tilgive, at den vil være en barsk firehjulstrækker, men ikke må trække mere end en Dacia Duster.

BMW X2: 5 ud af 5 stjerner
BMW X2: 5 ud af 5 stjerner

Den bedst kørende høje bil, jeg har tæsket gennem de snævre biveje på Vestsjælland, udløser et sjældent 5-tal. BMW’en kører lige så godt som en Mini.

Volvo XC40: 4 ud af 5 stjerner
Volvo XC40: 4 ud af 5 stjerner

Hvis du er til komfort, behøver du ikke lede længere. XC40 er næsten på niveau med XC60, hvad angår affjedring og støjniveau. Og hvilken elegant kabine.

Jeep Compass: 2,5 ud af 5 stjerner
Jeep Compass: 2,5 ud af 5 stjerner

Hvis drømmen er en ægte firehjulstrækker med moderne udstyr og automatgear, går du ikke galt i byen med Compass. Prisen ser ganske fornuftig ud.

Den kompakte Jeep sælger som varmt brød på hjemmemarkedet i USA, men i testen må den kapitulere over for europæisk finesse.

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.