Koenigsegg Jesko udsolgt på 5 dage

Jesko er Koenigsegg's nye hyperbil, og samtidig deres største satsning. Den bliver produceret i 125 eksemplarer og de er alle revet væk!

20. marts 2019 af Mathias Brandt

Koenigsegg Jesko havde verdenspremiere under den internationale biludstilling i Genève. Man kan roligt kalde udstillingen en succes for Koeningsegg. Det lykkedes dem nemlig at få solgt de sidste 42 biler, der var tilbage af de i alt 125 Jesko'er, der bliver produceret. 

Inden Koeningsegg offentliggjorde deres nye hyperbil, havde deres faste og gode kunder allerede fået tilbudt at bestille en Jesko. Det betød, at inden de startede udstillingen, havde de allerede solgt 83 biler.   

"Den nye Koenigsegg Jesko er planlagt til at blive vores mest producerede model. At den er udsolgt på få dage efter lanceringen er vi meget beærede over, og det er en stor cadeau til vores team hos Koenigsegg." 

udtaler manden bag, Christian Von Koenigsegg og tilføjer: 

"Vi er meget taknemmelige for modtagelsen fra pressen, offentligheden og selvfølgelig vores voksende familie af Koenigsegg-ejere."

Jesko får op mod 1.600 hk

At sælge 125 biler er i sig selv ikke den store bedrift, men når man kigger på prisen, er det alligevel rimelig godt gået. Den nye Koenigsegg Jesko kommer til at koste ca. 20 mio. kroner før afgift.

Men så får du også en vaskeægte hyperbil, der bygger videre på de principper Agera RS grundlagde.

Motoren er en opdateret udgave af den vi kender fra Agera RS, som er en 5-liters V8'er med biturbo. Med almindelig brændstof yder den 1.280 hk, men hvis du kan finde et sted der sælger bioethanol E85, vil Koenigsegg Jesko være i stand til at yde op til 1.600 hk.

Den gigantiske vinge, er ikke kun til pynt. I samspil med resten af bilens aerodynamiske tiltag kan Jesko generere 1.000 kg downforce ved 275 km/t.

Koenigegg har endnu ikke offentliggjort 0-100 km/t og topfart. 

Nyudviklet multikobling

Glem alt om dobbeltkobling - Koenigsegg har nemlig udviklet deres helt egen gearkasse, som har flere koblinger. Koenigsegg har døbt deres nye gearkasse, Light Speed Transmission (LST)

Ifølge Koeningsegg skulle den være i stand til at lever gearskift med lysets hastighed. Og du kan aldrig fange koblingen på "det forkerte ben".

Hvor en traditionel dobbeltkobling kun kan have ét gear klar, vil Koenigsegg's nye LST-gearkasse altid have et gear klar, uanset om du skifter ned eller op. 

Jesko er en speciel hyldest

Hvis du ikke har kørt navnet Jesko før, er du lovlig undskyld. Den nye hyberbil er nemlig opkaldt efter skifteren, Christian Von Koenigsegg's far, som ifølge Christian har været en afgørende faktor for, at Koenigsegg overhovedet eksisterer i dag. 

Topfart eller banekørsel?

Hvis man har været en af de heldige til at sikre sig en Koenigsegg Jesko, kan du også få lov at vælge, hvordan bilen skal sættes op. Det er nemlig muligt at vælge mellem to varianter: en baneorienteret model og en mere topfartsorienteret model. Og Koenigsegg skal nok sætte bilen op for dig. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...