Koenigsegg Gemera

Koenigsegg: "Vi bygger aldrig en SUV"

Christian von Koenigsegg bygger kun biler, han selv er interesseret i. Den ellers så populære SUV er ikke en af dem

10. januar 2021 af Bjørn Skærup

Koenigsegg er anderledes

Koenigsegg bygger i forvejen ikke biler som de fleste bilproducenter. Og slet ikke i samme antal. Faktisk bygger svenskerne kun omkring 20 biler om året.

Og nu har de på fabrikken i Ängelholm distanceret sig endnu mere fra bilindustrien: De har nemlig ingen planer om at bygge en SUV, skriver Boosted.

Det afslørede Christian von Koenigsegg fornyelig i et interview med youtuberen Misha Charoudin. Youtuberen, der også er kendt som Boosted Boris, fik von Koenigsegg ind på emnet, da han spurgte om Gemera, der er mærkets første bil med plads til fire personer, kunne udvikle sig til en SUV i fremtiden.

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolut en endnu mere ekstrem variant af Jesko, der blev præsenteret i 2019

Et klart “nej tak”

Og her var svaret klart. Bossen i det svenske har nemlig ‘aldrig været den store SUV-fan, og han bygger typisk kun biler, han selv kan lide’.

Helt afvisende overfor idéen om en høj bil er Christian von Koenigsegg dog ikke. Men så skulle det være for at bygge Gemera’eren om i en stil, der minder om den fra Mad Max-universet.

Altså så bilen er i stand til at gøre sig godt på den almindelige asfalt. Men også kan tage nogle tæsk i off-road-terrænet.

At Koenigsegg godt kunne se en Gemera med solid frihøjde for sig, er ikke det samme, som at svenskerne rent faktisk bygger sådan en bil.

Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko, der blev præsenteret i 2019 som efterfølger til Regera

År 2020 Koenigsegg

I interviewet kommer man helt tæt på den lille bilfabrikant. Christian von Koenigsegg fortæller bl. a. om hvordan de havde hele to biler hhv. Jesko Absolut og Gemera, klar til at blive præsenteret på Geneva Motorshow i 2020, men som bekendt blev aflyst. I stedet blev det en dyr videopræsentation. 

Lige nu har Koenigsegg da også rigeligt at gøre med at få gjort samlebåndene klar til modellerne Gemera og Jesko, så en ny model er et stykke ude i fremtiden.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...