© bilmagasinet.dk

Hva´ nu det: En koreansk superbil?

Ny centermotorbil fra Sydkorea med V6-biturbo og op til 500 hk

21. juni 2010 af Steen Bachmann


Spirra er den første indregistrerede superbil, der er bygget i Sydkorea. Den har været undervejs siden 2001 og har haft forskellige setups og motorer undervejs i planlægningen, men nu kommer der en officiel pressemeddelelse fra virksomheden Oullim.

Bilen er opbygget med paneler, skærme, front og bagende i kulfiber, og der er så vidt muligt anvendt letvægtsmaterialer.

Det var meningen at anvende en V8-motor uden trykladning, men den lave vægt har fået skaberne til at vælge en V6-motor. Den er på 2,7-liter og stammer fra Hyundai. For at kunne konkurrerre mod Nissan 370Z og endnu hurtigere sportsvogne fra Italien og Tyskland vil den også kunne fås med turbo.

De fire varianter:

* Spirra N uden turbo yder 175 hk og har en 0-100-tid på 6,8 sek.

* Spirra S får en lille turbolader og 330 hk

* Spirra T får en stor turbo og 400 hk

* Spirra EX (for "Extreme" får to turboladere og 500 hk, hvorfor den ifølge skaberen vil kunne konkurrere med Lamborghini og Ferrari på grund af den lave vægt. 0-100-tiden angives til 3,5 sek., men med manuelt gear formoder vi, at den når 100 km/t i 1. gear - ellers er det ikke muligt at komme under 4,0 sek.

© bilmagasinet.dk

De to mindste varianter har 18# fælge, de største 19", og alle har bremser fra Brembo. Alle varianter har 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk, hvilket holder omkostningerne og vægten nede.

Bilbyggerne fra Oullim har aktuelt en prototype kørende i det koreanske GT Masters Championship som rullende testlaboratorium. Den er oppe mod biler som Porsche 911 GT3 RSR og Nissan 350Z, og erfaringer herfra har blandt andet ført til ændret motorstyring og kraftigere kølekapacitet.

De første kundebiler bliver leveret her i sommer, men der er ikke angivet pris.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...