Succes i Norge
Hongqi er næppe et mærke, du har hørt om før, men det kommer du til, for mærket kommer til Danmark i begyndelsen af 2023, og det er en af Danmarks største bilimportører, der står bag
K.W. Bruun Import har netop indgået samarbejde med 14 danske forhandlere og en forhandler på Færøerne om forhandlingen af mærket.
Hongqi er blevet forhandlet i Norge i en årrække.
Monster-kineser får monstrøs pris i Danmark
Priserne for Hongqi E-HS9 starter ved 795.000 kr. for basisvarianten Comfort. I alt kommer den i fire varianter, og den dyreste, Exclusive+, lander på voldsomme 1,2 millioner kroner. Det er omkring 70.000 kr mere end en Volvo XC90 plugin-hybrid med ALT tilgængeligt ekstraudstyr.
Det er nu ikke fordi, Hongqi E-HS9 går ned på udstyr. Exclusive starter fra 1.060.000 kr., og her er der blandt andet indtræk i sort nappa læder, panoramasoltag, 16” digitalt instrumentpanel, 16” infotainment touch skærm, 16” underholdningsskærm for passageren foran, 360 graders kamera, ”soft close” lukning af døre, 4 zoners automatisk klimaanlæg, 9” kontrolpanel i midterkonsollen, der styrer klima, parkeringsfunktioner, start&stop og sædeindstillinger, elektrisk justerbare bagsæder på 2. sæderække og akustikruder med dobbelt isolering.
I Exclusive+ opgraderer du batteriet fra 99 kWh til et enormt batteri på 120 kWh. Det giver en officiel rækkevidde på 515 km.
Dræner du det store batteri skal du forberede dig på lidt ventetid. Hongqi E-HS9 lader nemlig kun med op til 100 kW, så det tager 55 min at lade den fra 0 til 80 pct.
7-personers SUV med Rolls-Royce look
Hongqi E-HS9 er en kæmpe 7-personers SUV til en startpris på 795.000 kr. Men allerede i 2023 følger flere mere tilgængelige modeller.
Hongqi er nok ukendt for de fleste, men det er faktisk en af Kinas ældste bilproducenter, og i Kina er mærket kendt for at levere de biler, som præsidenten kører i.
E-HS9 kunne godt ligne sådan en. Fronten har en klar reference til Rolls-Royce, og det er måske ikke helt tilfældigt. Angiveligt er den designet af Hongqi's chefdesigner, der tidligere har været designer hos både Jaguar og Rolls Royce.

De nye Hongqi forhandlere
Auto Service P/F, Tórshavn
bilerne.com, Hobro
Bilhuset Køge, Køge
Bilhuset Taastrup A/S, Taastrup
Bo Kjeldsmark Automobiler, Rødovre
Brian Madsen A/S, Slagelse
C.A. Larsen Automobiler, Viby J
C.A. Larsen Automobiler, Odense
Erling Høi-Nielsen, Sønderborg
Martin Jespersen & Søn A/S, Frederikshavn
P. Christensen, København
P. Christensen, Risskov
P. Christensen, Kolding
Poul Munk A/S, Silkeborg
Henrik Hansen Automobiler A/S, Næstved
Hongqi E-HS9 er imposant
Hongqi E-HS9 er da også en imposant bil. Den måler 520/220/170 cm (L/B/H) og vejer 2.705 kg. Den kan fås med et batteri på op til 120 kWh, der giver 551 hk og en rækkevidde på op til 515 km. Topfarten er 220 km/t og en accelerationen 0-100 klares på 4,9 sek.
Den danske aftale er ifølge den nye importør en del af en større europæisk satsning for Hongqi, men mærket har faktisk allerede haft en vis succes i Norge, hvor der kører mere end 1.000 Hongqi E-HS9.

Hongqi til den sidste bilfamilie
K.W. Bruun er en af Danmarks største bilimportører med hele syv mærker på programmet. Det gælder Peugeot, Citroën, DS, Opel, Mitsubishi, Alfa Romeo, Jeep. Nu kommer altså et ottende, og - ikke uventet - et kinesisk mærke.
Semler-koncernen, der står for importen af VW-koncernens mærker, er nu den eneste, store danske, familieejde importør, der ikke har et kinesisk bilmærke på programmet.
Nellemann-koncernen (Kia og Aston Martin) har MG, Nic Christiansen koncernen (Hyundai, Land Rover og Jaguar) har BYD, og Andersen Motors (Suzuki) har Aiways. Desuden har den norske RSA-koncern har netop etableret sig i Danmark med import af det kinesisk mærke JAC.
Hvilket mærke?
Hongqi blev etableret i 1958 og er Kinas ældste bilproducent. I dag er Hongqi producent af luksus/premiumbiler og er en del af FAW gruppen, der er Kinas andenstørste bilproducent. FAW har desuden joint venture med VW, Audi, Toyota og Mazda.
Hongqi er etableret globalt med moderne produktionsfaciliteter i Kina med fokus på energioptimering, et designcenter i München under ledelse af chefdesigner Giles Taylor og et R&D center i Sillicon Valley.