© bilmagasinet.dk

Helt ny Caterham - sådan cirka

Caterham introducerer en racer-Super Seven til gadebrug

11. april 2011 af Mikkel Thomsager

Betegnelsen ”helt ny” skal spises med lidt krydderi til, når det kommer fra Caterham, som har bygget den samme Seven-model siden 1974, hvor Caterham overtog produktion fra Lotus, der havde produceret den siden 1957.

Den seneste ”helt nye” Seven er da også endnu en variation over den mere end 50 år gamle model. Supersport kalder Caterham-modellen, der ligner alle de andre, men reelt er en baneracer, der er gjort gadeklar.

Supersport er lettet for unødig vægt, hvilket holder totaltvægten på 520 kg. Motoren er en 1,6-liters Ford Sigma-motor på 140 hk med lettet svinghjul for mere omdrejningsvillighed, og det er nok til at skyde Supersport fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Topfarten er godt 190 km/t

Med til den sporty attitude hører LSD-differentiale (begrænset spær), 13” hjul med Avon CR500 gummi, fastere affjedring, hårdere krængningsstabilisatorer, sportsinstrumentering, aeroscreens (lille forrude), firepunkts sikkerhedsseler og en 5-trins ”Sprint Ratio”-gearkasse, hvilket angiveligt giver en tættere gearing end en standardgearkasse.

Prisen er 19.995 pund som samlesæt plus ekstra 3.000 pund, hvis Caterham skal bygge bilen for dig. Og det skal Caterham, hvis du vil have danske nummerplader på bilen, hvilket i øvrigt løber op i omkring 700.000 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...