Harley-Davidson LiveWire
Harley-Davidson LiveWire

Bare gå til den, selv om du er amatør på to hjul: Elektronikken sørger for, at du kommer sikkert gennem svinget.

© A. Hansen

En elektrisk Harley Davidson?!? 9 spørgsmål og svar til dig, der ikke forstår det...

Harley-Davidsons første elmotorcykel er hurtig, glad for sving og langt mere sportslig end forventet. Vi stiller 9 spørgsmål til den nye MC og finder svarene til dig lige hér!

4. juni 2020 af Steen Bachmann

1 | Hvad er Harley Davidson LiveWire?

Harley-Davidson LiveWire er den traditionsrige motorcykelfabriks første eldrevne motorcykel. Det er en tyksak på 229 kg med kort akselstand, elmotor foran baghjulet, litiumbatteri fra Samsung i bunden og mulighed for opladning med Type 2-stik i en hjemmelader eller med 230V-stik. 

2 | En Harley på EL?!?

Den er god nok - Harley ser fremad med en række nye eldrevne modeller, hvor LiveWire er den første. Årsagen er, at de traditionelle købere af mærkets motorcykler bliver ældre og ældre, og at der bliver færre og færre motorcyklister på nogle af de vigtigste markeder. Med en ny type motorcykel er ambitionen at tiltrække nye og yngre købere. 

Harley-Davidson LiveWire
Harley-Davidson LiveWire

3 | Hvordan lyder LiveWire så?

Motoren er næsten lydløs. Der kommer en afdæmpet hvinen, men selv i langsomste  køreprogram (Eco) overdøves den af fartvinden lige så snart, du er oppe i fart (og det er du hurtigt!). Fordelen for omverdenen er, at den ikke bliver tvunget til at høre på, at der kommer en kraftfuld motorcykel kørende.

4 | Hvad med kobling og gearkasse?

Her er hverken gearkasse, gearpedal eller koblingsgreb, og her er kun ét gear – fremad. Med nøglefri adgang har man en lille nøgle i lommen, trykker på on-knappen med højre tommefinger, og drejer rouladen mod uret. Det er alt, du skal vide for at komme afsted.

5 | Er H-D LiveWire hurtig?

Ja! Den er helt vildt hurtig. Motoren leverer færre hestekræfter end en traditionel sportsmotorcykel som Kawasaki Z 900, men LiveWire har højere moment, som er til stede ved alle motoromdrejninger. Det gør, at den ikke kan sammenlignes med en motorcykel som en Kawasaki Z 900 - det er en helt anderledes oplevelse. 

Man suser gennem landskabet på en lydløs bølge af moment i stedet for hestekræfter fra en 4-cylindret, skrigende benzinmotor.

Vi har foretaget 10 målinger fra 0-100 km/t på Sjællandsringen. Den hurtigste var 3,4 sek.

Harley-Davidson LiveWire
Harley-Davidson LiveWire

6 | Hvor er LiveWires benzintank?

Den er der ikke, for LiveWire er en ny konstruktion, der ikke deler opbygning med traditionelle motorcykler. Det vandkølede lithiumbatteri er på 15,5 kWh og kan lades 0-80 pct. i en almindelig 11 kW hjemmelader på 40-50 minutter. I et almindeligt 230V-stik med jord vil det tage 10-12 timer.

7 | Hvad er rækkevidden på LiveWire?

Kører du kun i byen, kan du sagtens køre 250 km på en opladning, fordi LiveWire lader på batteriet, lige så snart du slipper gassen (som en elbil). I blandet kørsel skal du regne med 150 km. 

Harley-Davidson LiveWire

8 | Hvordan kører Harley'en i regnvejr?

På trykskærmen kan man vælge mellem Normal, Sport, Wet, Eco og Individual køreprogrammer. I Wet er her kun 65 pct. af motorens effekt tilgængelig ligesom traction control-systemet træder ind tidligere for at skabe maksimalt vejgreb.

9 | Hvordan kører Livewire generelt?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Danmarks bedste bilblad, hvor du får en uddybende test af Harley Davidson LiveWire i et af de næste numre, som du kan købe abonnement på ved at klikke hér!

Harley-Davidson LiveWire
Harley-Davidson LiveWire

Harley-Davidson LiveWire

OPBYGNING
  • Vandkølet elmotor, 15,5 kWh litiumbatteri, ét gear, tandrem
YDELSE
  • 106 hk
  • 116 Nm
PRÆSTATIONER
  • 0-100 km/t 3,0 sek. (målt: 3,4 sek.)
  • Topfart 177 km/t
  • Rækkevidde 152 km
LADETID
  • 40-60 minutter i hjemmelader
  • 10 timer 230V-stik
VÆGT
  • 229 kg

PRIS

  • 289.900 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...