Ssangyong Rodius
Ssangyong Rodius© S. Bachmann

Fra arkiverne: Bachmann anmelder “gardinbussen fra helvede”

I 2007 kørte Steen Bachmann et ordentligt skrummel, som han ikke var særligt begejstret for

11. februar 2021 af Steen Bachmann

Kan du få en bil, der både sjælden, billig og har oceaner af plads? Ja, hvis du kan leve med, at den er grim som arvesynden.

Camper-udgaven af Rodius

Da Ssangyong Rodius i sin tid kom til Danmark, var Bil Magasinets Steen Bachmann manden, der stod for anmeldelsen - og han var ikke tilfreds. Faktisk var han så træt af Rodius’en, som han testede i en camper-version, at det inspirerede en hel stribe nedladende, men stærkt underholdende sammenligninger i den 1-stjernede anmeldelse. 

Blandt andet kaldte han skrumlet for “gardinbussen fra helvede”. Du kan læse hele Bachmanns artikel fra 2007 herunder:

Hva´ dælen er dét?

Det er Rodius, bilernes svar på skrubtudsen

Nytårsmorgen var en hvidhåret villaejer på Frederiksberg ved at læsse et brugt raketbatteri op i en trillebør, da jeg defilerede forbi i Rodius. Jeg trillede i lav fart, for når man ­kører over et fartbump i en camper, ­lyder det som køkken-afdelingen af Imerco under et jordskælv. 

Da han kiggede op, gled batteriet af hans skovl, hvorefter han nikkede i slow motion og med åbne øjne og mund, mens han forsøgte at se mig i øjnene. Men det skal jeg ikke nyde noget af. Ikke i dén bil.

Rodius er så stor, at du skulle ansætte en styrmand, hvis den havde været et skib. 

Siddeplads til syv, soveplads til to

Med syv personer ombord er her plads til tre store kufferter, et par sportstasker og en sæk med julegaver. Den har to stole i forreste række, to i midten og en bænk bagest med plads til tre. Denne kan skydes i længden, klappes sammen eller afmonteres, og de to stole i midten kan foldes ned, så de udgør to små borde, vendes rundt, så fem personer sidder over for hinanden, eller lægges ned, så man har to nød-sovepladser. 

Bagenden er frygtelig grim, men praktisk. Bakakslen stammer fra en tidligere generation af S-klasse og har luftaffjedring.

© S. Bachmann

Alt det er ok, selvom det ville være rart, hvis agterporten ville åbne helt op: Du tager fat i håndtaget, træder fire skridt tilbage, mens porten går op, træder frem... for så at banke hovedet ind i en skarp kant. Du skal selv løfte klappen de sidste 10 cm.

Kanpvægt på over 2,2 ton

Den 5-cylindrede commonrail-turbodiesel skal trække over 2,2 ton. 

“Skal den virkelig lyde sådan?,” spurgte en passager nedad motorvejsrampen. 

 Svaret er “åbenbart,” for uanset hvor ihærdigt det 5-trins automatgear skifter op og ned, flytter skuden sig kun modvilligt.

Det er lykkedes den danske importør at bygge bilen om til camper, uden at nogen opdager det, og kompliment for dét. Pseudo-køkkenet er skjult, og det er den mindst raslende camper, vi har kørt, hvilket svarer til at sige, at din kone er den heks, der mindst ligner en heks.

Du vil have kæmpebil til lavpris? Så tag den nye Kia Carnival Camper. 

370.000 kroner i 2007. I dag kan du få en - ganske vist ikke camper - for under 14.000 kroner.

© Fra Bil Magasinet nr. 186

Er der andre anmeldelser, der er værd at hive frem fra arkivet? Så skriv dem i kommentarsporet på Facebook.

Steen Bachmann skriver stadig gode (og ofte sjove) anmeldelser og meget andet for Bil Magasinet. Få et godt tilbud på at få Bil Magasinet leveret til din dør lige her.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...