Cupra Formentor VZ bag
© Mathias Brandt

Første test: Cupra Formentor er en crossover på steroider

Seat’s performance-mærke Cupra er klar med sin første selvstændige model. Formentor er en rummelig familiebil med masser af karisma og kræfter til en aggressiv pris

14. december 2020 af Søren Juul

Hvor kører vi Cupra?

Vi kørte den nye Cupra Formentor kortvarigt i Jylland tidligere på året og fik en stak billeder i kassen, som du kan se her. Nu har vi hentet den spanske bandit hos Seat-importøren i Brøndby og vist den vores yndlingsveje på Midtsjælland.

Vi skal stadig vænne os til at kalde performance-modellerne fra Seat for Cupra til fornavn. Med Formentor bliver det lettere, da den er helt sin egen og ikke blot en "emblem-tunet" Seat-model. 

© Mathias Brandt

Er det en Seat?

Den deler platform og motorpulje med Seat Leon, men spanierne har rystet posen med dele grundigt og bygget en ny og selvstændig model til Cupra-mærket. 

Cupra Formentor er en crossover, opkaldt efter en billedskøn halvø på Mallorca. Bilen er størrelsesmæssigt længere, lavere og med større akselafstand end Seat Ateca.

© Mathias Brandt

Fås den som elbil?

Seat’s første elbil el-Born lanceres under Cupra-mærket, men Formentor lever mest af fossile brændstoffer. Den fås med 150 til 310 hk leveret af benzin-, diesel, mildhybrid og plugin-hybrid motorer.

Modellen sparker døren ind til det danske marked på herligste politisk ukorrekte vis med den kradsbørstige topmodel Formentor VZ 2,0 TSI DSG 4Drive. Den kommer fremad rask med firehjulstræk og 310 hk fra en pumpet udgave af den velkendte 2,0 TSI turbomotor kendt fra bl.a. VW T-Roc R.


De mindre kraftige varianter, inklusiv to spændende opladningshybrider med 245 og 204 hk, lanceres drypvis i løbet af 2021.

2,0 liters hårdt pumpet turbomotor med 310 hk og 400 Nm. Kræfterne sendes til et firehjulstræk gennem en 7-trins DSG-gearkasse. 

© Mathias Brandt

Den har masser af kant og karisma udvendigt. Er den ligeså speciel i kabinen?

Nej. Men den er ret velbygget og du sidder lavt og hatchback-agtigt i dybe skålsæder med Cupra-logoet præget på de integrerede nakkestøtter. Hardwaren i kabinen er hentet fra Seat’s hylder, hvilket ikke er en dum ting, for de har gjort et fint forarbejde med den seneste Leon. 

Bortset fra den store skærm i midterkonsollen, som er frygtelig besværlig at betjene uden at fjerne fokus fra vejen. Rent pladsmæssigt er der gode forhold på bagsædet selv for fuldvoksne og bagagerummet på 420 liter er godkendt til en familieferie. 

Cupra-logoet på sportsrattet minder dig om, at du ikke sidder i en Seat.  

© Mathias Brandt

Hvad skal den koste?

Vi kender pt. kun prisen på topmodellen med 310 hk - og den bliver et regulært slagtilbud til 459.987 kr. med 2020-afgifter – i hvert fald sammenlignet med hvad VAG-koncernen forlanger for tilsvarende modeller. 


En VW T-Roc R med samme motor stod til omkring 600.000 kr. før de seneste afgiftsreguleringer – og Cupra Ateca gik for omkring 655.000 kr., da vi stadig kunne finde den på prislisten hos importøren.

Udmærket! Fortæl noget om hvordan den kører!

Kan du ikke bestemme dig for om den næste bil skal være en crossover eller en GTI? Så kommer Formentor dig til undsætning. Med 310 hk spurter Formentor VZ til 100 km/t på 4,9 sekunder og den bliver ikke nervøs, når du viser den et sving. Trods højere fjedre end en Leon krænger den moderat, takket være den adaptive undervogn, som også sørger for masser af bid i asfalten.

At den samtidig er ret komfortabel og ligger klippestabilt på motorvejen selv på vinterdæk, gør den til et særdeles tiltalende bekendtskab.

Resten må du vente med at læse, til testen bringes i det næste nummer af Bil Magasinet. Du kan tegne et abonnement her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...