Alpine A110

Fransk politi sender en flåde af Renault Megane R.S. på pension til fordel for en politiversion af centermotorbilen Alpine A 110.

© Alpine

Centermotorbil med blå blink på taget: Politistyrke skal køre sportsvogn

Det franske Gendarmerie har en lang historie med Alpine og er nu tilbage i den klassiske sportsvogn

13. januar 2022 af Steen Bachmann

I 1950’erne rullede franske rundt på sognevejene i adstadigt tempo. Gik det for hurtigt, og var de uheldige, kunne de måske spotte en blå Renault 4 eller en blå Estafette i bagspejlet med påskriften Gendarmerie på siden. Ikke ligefrem lynhurtige muskelbiler, men det var der heller ikke brug for.

I takt med at vejnettet blev udbygget og motorvejene fik udbredelse, blev der dog brug for biler med anderledes power. Derfor fik det franske Gendarmarie tilbage i 1967 en række Alpine A110 i flåden.

I 1970’erne blev der brug for endnu mere power og Alpine GTA med 6-cylindret motor tog over efter A110. Efter GTA-versionen skiftede man til Alpine A310. En model, der både blev kendt fra rally og ikke mindst fra Le Mans. Modellen var i flåden fra 1973 til 1987, hvor det franske Gendarmarie efter mange års partnerskab med Alpine skiftede til Renault.

Skiftede til Renault

Første bil var Renault 18 Turbo. Senere blev der skiftet til Renault 21 med 2.0 liters turbo, og sidst men ikke mindst, har forskellige versioner af Renault Megane RS været de hurtige indsatsbiler i det franske politi.

Men nu er Alpine tilbage. Det franske Gendarmarie har netop bestilt 26 Alpine A110. Den genfødte klassiker er blevet anerkendt som en ægte, hurtig sportsvogn. 

Inden de franske bilister kan få fornøjelsen af at blive vinket ind til siden af en gendarm i en Alpine A110, skal de fra fabrikken i Dieppe lige et smut forbi specialisterne i Durisotti, hvor bilerne bygges om til ægte politibiler med blå blink og sirener.

alpine a 110

Der var stor interesse for den nye sportsvogn på Alpines stand på biludstillingen i Genève 2017.

© S. Bachmann

Her er vores første præsentation af Alpine A 110 publiceret første gang 8. marts 2017:

Genopliver fransk sportsvogn med lækker lille sag

Verdenspremieren på den nye Alpine A110 blev noget af et tilløbsstykke, da bilen blev vist for første gang i Genève. Her kan du læse mere om bilen og se et bud på, hvad den kommer til at koste.

Det franske sportsvognsmærke Alpine viser nu sin nye model foran et enormt presseopbud på 2017 Genève Motor Show. Genève ligger på grænsen til Frankrig og er tilsyneladende hjemmebane for den fransktalende del af pressen – i hvert fald hvis man skal bedømme interessen ud fra fremmødet.

Bossen for Alpine Cars, hollandske Michael van der Sande, introducerede den nye model, der er designet med inspiration i den berømte forgænger fra 1962, men ellers er nykonstrueret.

96 pct. af konstruktionen er aluminium, hvilket bidrager til den opsigtsvækkende lave køreklare vægt på 1.080 kg. Det gør bilen lettere end konkurrenter fra Lotus og Alfa Romeo.

Alpine A110 er 417 cm lang, 126 cm høj og har en akselafstand på 242 cm. Det betyder, at den cirka er på størrelse med en Audi TT, men lidt lavere.

Den 1,8-liters turbobenziner er placeret bag de to sæder og foran bagakslen. Den yder 250 hk og 320 Nm.

Bilen er baghjulstrukken og har en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse med betjening via flapper bag rattet, 

Vægtbalancen for/bag er 44/56 pct., og 0-100-tiden er 4,5 sekunder. Topfarten er angivet til 250 km/t.  

Alpine oplyser, at de fleste af de 1.955 eksemplarer, der skal bygges i første omgang, er solgt. 

Alpine A 110 skal bygges på den traditionsrige Alpine-fabrik i Dieppe, Frankrig, hvor Alpine har bygget biler siden 1973, hvor Renault købte mærket. De seneste år har fabrikken været hjemsted for Renault Sport, men nu bygger de altså Alpine igen.

Der kommer ingen dansk forhandler, men 16 dedikerede europæiske Alpine-centre, hvor man vil kunne specificere og bestille bilen. Det er også muligt at købe den online via en app.

Prisen på en First Edition på gaden i Frankrig er 58.000 euro, hvilket ifølge den danske Renault-importør vil betyde ca. 800.000 kr. på danske plader.

Det er mange penge, men billigere end tilsvarende sportsvogne fra Lotus, Alfa Romeo og Porsche.

De første biler bliver leveret i Frankrig løbet af sommeren, hvorefter resten af Europa følger. I starten af 2018 begynder leverancerne til Storbritannien og USA.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...