Donkervoort D8 GTO-JD70
© Donkervoort

Den vejer 680 kg, har 415 hk og kan trække 2,05 G i sving – mød Donkervoort!

Sidst vi var til 70-års fødselsdag, var det noget med at indtage en menu af suppe, steg, is og muzak fra orgelmusikant. Hos hollandske Donkervoort bliver fødselaren fejret på mere hæsblæsende vis.

30. juni 2020 af Søren Juul

Den vildeste hollandske bil hedder Donkervoort

Mød den nye Donkervoort D8 GTO-JD70! Den skal bygges i bare 70 eksemplarer i en helt særlig anledning: Grundlæggeren Joop Donkervoort fylder 70! Vi tror han bliver glad for gaven... 

Vil du læse mere om de vildeste nye biler, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Donkervoort D8 GTO-JD70
© Donkervoort

Første Donkervoort med servostyring

Det er den første Donkervoort, der fås med servostyring, men tro ikke, at der er tale om en komfortabel senior-variant. Faktisk er det den heftigste bil fra den hollandske producent nogensinde.

Donkervoort D8 GTO-JD70

Donkervoort-biler er ikke kendt for at være luksuriøse, men D8 GTO-JD70 har både servostyring og kan tilmed fås med aircondition!

© Donkervoort

Donkervoort trækker 2G i sving

Donkervoort selv kalder den for “Verdens første serieproducerede 2G superbil”. Det har intet at gøre med et gammelt mobilnetværk, men det faktum at bilen kan trække 2,05 laterale G gennem sving på sine Nankang AR-1 gadedæk.

I vores ører lyder det som om, at dit hoved kommer til at veje det dobbelte i et sving med fuld gas, men hæng os ikke op på det – vi har ikke forstand på videnskab. Spørger vi Wikipedia, forlyder det om negativ G-kraft: "Man kan normalt kun modstå 2,3 negative g, før man tager skade.". Det ved vi nu ikke om passer eller vi blander ting sammen, men uanset hvad: denne Donkervoort er sat i verden for at give dig ømme nakkemuskler...

Donkervoort D8 GTO-JD70

Som 95 procent af karrosseriet, er forskærmene lavet i kulfiber. Gællerne generer op til 50 kg downforce på forakslen. I bagenden er bilen er installeret en voldsom diffuser, som genererer yderligere 80 kg på bagakslen.

© Donkervoort

Hurtig som en superbike

Den kan også flytte sig, for at sige det mildt. 0-100 km/t klares på 2,7 sekunder, 0-200 km/t tager 7,7 sekund og topfarten er 280 km/t – og det er selvom bilen er forsynet med en manuel 5-trins gearkasse fra Tremec.

Vil du læse mere om de vildeste nye biler, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Takket være motorens solide drejningsmoment på 560 Nm, der er konstant til stede mellem 1.750 og 6.350 o/min, har bilen tilsyneladende ikke brug for flere gear.

Donkervoort D8 GTO-JD70

Donkervoort har også installeret kraftige stopklodser på bilen i form af 6-stemplede bremsecalipre fra Tarox.

Audi-motor leverer 415 hk

Under motorhjelmen ligger en tunet variant af den 5-cylindrede 2,5 TFSI donormotor fra Audi, som yder 415 hk. Hestene skal slæbe på 680 kg bil og en chauffør. 95% af karrosseriet er lavet af kulfiber for at holde vægten nede – og det sorte, letvægtsmateriale er også mikset ind i rørgitterchassiset, der primært er lavet af stål.

Donkervoort D8 GTO-JD70

© Donkervoort

Godkendt til gaden

Med dobbelte wishbones hjulophæng, justerbare støddæmpere, 6-stemplede Tarox bremser foran og en opgradering af bilens aerodynamik for mere downforce, lyder D8 GTO-JD70 som et rendyrket trackday-våben, men du kan skam smække nummerplader på.

Den koster ca. 1,2 mio. kroner uden afgifter – og Donkervoort skulle stadig have plads i ordrebogen, hvis du er interesseret i at lægge arm med den hårdtslående fødselar. 

Donkervoort D8 GTO-JD70
Donkervoort D8 GTO-JD70
© Donkervoort

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...