2000 Dodge Viper GTS

Der mangler både den røde farve og stjerner fra det amerikanske flag - men ingen kan være i tvivl om, at her kommer en Viper.

© A. Hansen

BIL MAGASINET TESTER: Dodge Viper V10 er forrygende

I Dodge Viper GTS er kubik konge. Den 8-liters V10 sugemotor stjæler opmærksomheden i den voldsomme baghjulstrækker af en sportsvogn

22. oktober 2020 af Mikkel Thomsager

Artiklen blev senest bragt i Retro Revyen 2019, men vi har opdateret den til et gensyn:

Indsugning, kompression, arbejdsslag og udstødning – eller som amerikanerne siger; suck, squeeze, bang, blow – så simpelt kan en 4-taktsmotors arbejde beskrives. Men sjældent opleves det så essentielt og fundamentalt som i en Dodge Viper med V10-sugemotor. 

Jeg har tidligere kørt Dodge Viper – nærmere bestemt i august 1998. Det var en bil, der gjorde et enormt indtryk på manden bag rattet og disse linjer.

På fire dage nåede jeg at køre 2.300 km i glasfiberbilen. Jeg hentede den i Bruxelles, kørte frem og tilbage over den helt nye Storebæltsbro, tværs gennem Danmark to gange og retur til Belgien. 22 år senere står jeg ansigt til ansigt med en bil præcis magen til: En Dodge Viper GTS i blå med hvide striber og sort læderkabine.

Stram kobling i Dodge Viper

Jeg falder ned i det skålformede førersæde, der låser mig fast som en bolt, der glider ind i en møtriks gevind. Højre arm finder hvile på den enorme kardantunnel, og hånden falder automatisk i en 90-graders vinkel, så den er klar til at betjene den lille, korte gearstang. 

Jeg husker tydeligt, at koblingen skal have et solidt tråd, så jeg sparker den i bund, inden jeg slipper gearstangen for at dreje på nøglen.

2000 Dodge Viper GTS

I 1997 fik den 8-liters V10 motor en andeledes knastaksel samt andre udstødningsmanifolder.

De ti cylindre tager fat med et dovent bulder, og den rumler som et tordenvejr langt ude i horisonten. Jeg får slet ikke sat i gang. Jeg har rigeligt at gøre med at tøjle minderne fra dengang for 22 år siden. 

På det tidspunkt var jeg klar til at sælge alt for at blive ejer af det 456-hestes amerikanerjern med V10-motor og mere potens end Evel Knievel (USA’s mest berømte og vanvittige stuntkører).

Bil Magasinet-læser ville eje en Viper

Det var indlysende, at den store men samtidig meget lave Dodge (eller Chrysler, som den blev døbt i Europa) teknisk set ikke var mere avanceret end en osteskærer. Men den havde noget helt særligt over sig. 

Den specielle aura, som gør et transportmiddel til en drøm, og denne drøm var ikke til at tage fejl af: Viper GTS havde et dramatisk og yderst erotisk ydre, mens det indre gemte på en enorm 8-liters V10-motor.

Derfor er den uimodståelig. Jeg var solgt. Og det var Bo Christensen, bilnørd og ejer af Viper’en på disse sider også.

2000 Dodge Viper GTS

Viper’ens linjer er tro mod det oprindelige koncept fra 1989, men GTS-udgaven fra 1996 er endnu mere ikonisk. 

I slutningen af 80’erne hed Chrysler’s produktchef Bob Lutz. Hvis du kender lidt til topcheferne i amerikansk bilindustri, vil du vide, at selv om han er iklædt jakkesæt og slips, så er han en ægte bilnørd, som ikke er bange for at få olie på fingrene. Jeg har mødt ham flere gange, og han er en karismatisk, ældre herre. Og det var netop ham, som stod i spidsen for Viper-projektet.

Viper-prototype klar i 1989

I slutningen af 1988 foreslog han Chrysler’s designchef, Tom Gale, at lave en nyfortolkning af den originale AC Cobra. Designchefen kunne sagtens se mulighederne i sådan et projekt, og han var med på idéen lige med det samme.

Artiklen er fra Bil Magasinet. Tjek tilbuddet på 3 numre

På biludstillingen i Detroit i januar 1989 stod prototypen klar. Det var et rent designeksperiment, som ikke kunne flytte sig en meter ved egen kraft. På det tidspunkt var der ingen planer om at sætte den i produktion. Konceptets navn blev Viper, hvilket henviser til, at denne bil er tænkt som Cobra’ens overmand.

2000 Dodge Viper GTS

Det enorme benzindæksel i racerdesign er med til at understrege Viper’ens dramatiske design.

Bob Lutz eller Tom Gale havde dog ikke overvejet hvor mange blitzlys, der pludselig nærmer sig den røde konceptbil. Viper blev udstillingens helt store stjerne, og reaktionerne var så overvældende, at Chrysler’s direktør, Lee Iacooca, efterfølgende besluttede sig for at sætte bilen i produktion.

Chefingeniør, Roy Sjoberg, håndplukkede 85 ingeniører til at forvandle konceptbilen til en gadebil. Teamet udførte opgaven på rekordtid, så allerede i starten af 1992, blev de første Dodge Viper RT/10, som blev modellens fulde navn, leveret til de første kunder. Udviklingsprocessen var så vellykket og effektiv, at den dannede præcedens for fremtidens biludvikling i Chrysler-koncernen.

Viper fik ikke succes i motorsport

Trods det indlysende potentiale fik den første Viper ringe succes i motorsport, ikke mindst fordi targa-konstruktionen gjorde bilen for blød. 

Fire år senere i 1996 var Chrysler klar med en lukket GTS-model, der også er kendt som anden generation af Viper. Motoren og chassiset blev opgraderet, og modellen var klar til at sætte hugtænderne i konkurrenterne på Le Mans samme år.

2000 Dodge Viper GTS

Kabinen domineres af den enorme kardantunel. Gearstangen er til gengæld kort.

Hverken Bo eller jeg siger noget. Det truende bulder fra motorrummet gør os tavse. Vi sidder begge og nyder showet fra motorrummet. Et dap på speederen, og maskineriet vågner langsomt som en bjørn på vej ud af vinterhi. Det er som om, V10-motoren ikke finder anledning til at gøre et stort nummer ud af det, bare fordi jeg dapper en enkelt gang med højrefoden. Der skal mere til.

Jeg træder bestemt på koblingen men glemmer, at det kræver omtrent samme styrke at få den 6-trins gearkasse til at makke ret. Det kræver to forsøg, inden jeg får den i første gear, hvor jeg slipper koblingen forsigtigt, og Viper’en begynder langsomt at trille. 

Motor med masser af cylindre og kubik

V10-motoren får ofte skyld for at være en lastbilmotor, hvilket ikke er helt forkert. Det er dog en sandhed med modifikationer. Blokken stammer rigtig nok fra en truck. Den havde rigeligt med cylindre, masser af kubik, men den var alt for tung. 

Derfor fik Lamborghini, som på det tidspunkt var ejet af Chrysler, til opgave at støbe en kopi af blokken men i aluminium i stedet for jern. Men selv om nogle af Italiens bedste motorkunstnere var inde over mekanikken, så føles den stadig meget rå og upoleret.

2000 Dodge Viper GTS

Sæderne kan ikke justeres meget, til gengæld kan rattet justeres op og ned og pedalerne frem og tilbage.

Selv om designet råber, så ved du efter få hundrede meter bag rattet, at Dodge Viper er bygget med udgangspunkt i motoren. Den føles i alt, hvad du gør med bilen: Fra det øjeblik det diskrete, truende bulder tændes, til du træder speederen i bund. Selv i tomgang mærkes hvert et slag i det skålformede sæde.

Instrumentbordet er fyldt op med en perlerække af instrumenter med hvide skiver. De skal hjælpe chaufføren med at holde styr på de 11,9 liter motorolie og 6,6 liter kølervæske. Kardantunnelen føles som et autoværn, der går gennem kabinen. Størrelsen gør dog, at din arm finder en rigtig god hvilestilling, mens den modtager informationer om kardanens arbejde under den sparsomme polstringen. Og det er ikke småting, der kommer herfra. 

Viper går 80 km/t i tomgang

De seks gear har en udveksling af den gamle skole, hvor sjettegearet er et udpræget overgear. Hastigheden ved 1.000 0/min i sjette gear er 79,4 km/t. 

De lave omdrejninger resulterer i et dybt tordenbulder, der synes at rykke nærmere i takt med, at hastigheden på krumtappen stiger. 

Viper-ignoranter ville højst sandsynligt køre bilen på værksted med det samme for at klage over en dyb mislyd, men det er der ingen grund til. Sådan skal en Viper lyde. 

2000 Dodge Viper GTS

Bo Christensen har været vild med Viper, lige siden den kom frem. Han er faktisk så glad for den, at han har ejet hele to styk. Det bobbelformede tag gør det muligt at køre med styrthjelm til trackdays.

Bagdækkene er lige så brede som på en Lamborghini Aventador – de måler 335 mm! De er med til at hjælpe den blå superbil på rette vej, når du accelererer ud ad en lige vej. Du kan dog også udnytte moment til at lave en amerikansk brænder, hvis du drejer lidt på rattet samtidig.

Overraskende levende Viper 

Foran sikrer et sæt dæk i størrelsen 275/40ZR17 en tung kontakt til underlaget, og der er en mærkbar korrespondance mellem dæk og underlag, hvilket giver en overraskende levende fornemmelse – især ved høj fart. Nul til 100 km/t klares på 4,6 sekunder uden problemer, mens topfarten er 285 km/t.

Kan du lide, hvad du læser? Så bak op om det originale danske bilblad ved at blive abonnent - det er billigere, end du tror. 

For 22 år siden nåede jeg “kun” 250 km/t på Autobahn, da mit topfartsforsøg blev stoppet af den tætte trafik. Jeg husker, at det krævede opmærksomhed at holde den 1.650 kg tunge glasfiberbil på ret kurs. 

Og lige så meget, du skulle være over den på vej op, lige så meget skulle du passe på, når den skulle stoppe igen. En Dodge Viper har bremseskiver hele vejen rundt, der måler 330 mm, hvilket er lige i underkanten til at stoppe bilen med samme effekt, som den accelererer.

2000 Dodge Viper GTS

Alle raske drenge ved, at når der trædes på bremsen i Viper, lyser “slangen” på hækken op som sekundært bremselys.

De svage punkter begynder dog at udviske sig. Det, der føltes vigtigt dengang, er pludselig uvæsenligt. Det kan godt være, at Dodge Viper er en giftig sag på grænsen, men som klassiker trykker den på alle de rigtige knapper.

Bo har fået sin drømmebil

Bo har fået sin drømmebil. En drøm, der har levet i over et årti, og som en fuldbyrdelse af projektet fik jeg lov til at prøve den bil, jeg kørte i 1998. 

Faktisk rør oplevelsen mig mere, end jeg vil være ved, ikke mindst fordi Bo gjorde det, jeg selv var fast besluttet på at gøre – men endnu ikke har formået. Måske kan jeg nå det endnu. 

2000 Dodge Viper GTS

  • Frapris i dag: ca. 200.000 kr. u/afgifter 
  • Motor: V10, 7.990 cm3, 20V
  • Ydelse:
    • 456 hk ved 5.200 o/min,
    • 664 Nm ved 6.300 o/min

  • Topfart: 298 km/t  
  • 0-100 km/t: 4,6 sek.  
  • Forbrug: ca. 5 km/l

Versioner af Dodge Viper

De tidligste biler (SR I) fandtes kun som 2-dørs roadster med mulighed for hardtop. 

I 1996 kom tekniske og mekaniske forbedringer i forbindelsen med lanceringen af SR II-generationen. Suge-V10’eren fik 50 hk ekstra, bilen kom på slankekur og blev gjort stivere. 

De åbne Viper’e hedder RT/10, mens de lukkede hedder GTS. Priserne er klart højest på den lukkede coupé. 

Med udfasningen af Viper som begreb med indtil videre sidste model fra 2017 er der potentiale for prisstigning på sportvognen, der pt. er billigere, end da den var ny.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...