Dodge Journey er vellykket, men markedet skriger ikke efter en tørsig US-MPV

af John Sørensen
Kender du dét at være på det forkerte sted på det forkert tidspunkt? Sådan må det føles at være en amerikansk benzinsluger lige nu. Og det værste er næsten, at en bil som Dodge Journey ikke engang kan vende os europæere ryggen og satse på hjemmemarkedet, hvor en rummelig MPV ellers altid har været god latin. For tiderne er til noget andet end denne slubre-gøj.Dodge har ellers gjort alt, hvad man med rimelighed kan forlange, for at løfte mærket. Plads til syv med de to ekstra børnesæder bagest og et fint sæde-vippearrangement. Et udseende, der ikke får mig til at løbende småhulkende væk. Og en pris pænt under den halve million for en topspecificeret R/T-luksusmodel er helt fair.
Alligevel stivner det brede Dodge-dollargrin. Umoderne er nok ordet, jeg leder efter.
Bilen er jo lækker og komfortabel, messer jeg for mig selv, idet jeg kaster den ud i den vildeste motorvejskø. Hér, i trafikmylderet, sneglende sig af sted med den fineste V6-snurren og med 6-trins automatgearet indstillet på smooth, finder Journey’en sig måske tilrette. Jeg sidder jo højt i velstøttende tofarvede læderhynder, med overblik over trafikken og et lydanlæg i topklasse inden for rækkevidde. Her er klimaanlæg og Boston Acoustic-højttalere.
Jeg kan stresse af uden at skule file på koblingen som dem i Mondeo’erne og Passat’erne omkring mig. Men når så endelig, der bliver plads på vejen igen – ja, så ville jeg jo meget hellere over i en af de andre biler. For automatgearet bliver febrilsk i samme øjeblik, du forlanger mere end almindelig fremdrift og de 185 heste har nok at gøre med de næsten to tons, de skal flytte.
Og i svingene er tungvægteren hér blødere end andendags-wienerbrød. Nej, det passer ikke: Det er bare en køreoplevelse uden bid, uden karakter. Så skift spor, Dodge: Lav Journey i aluminium, i Fisker-design, med en Honda-diesel og hybrid-teknik – så ses vi måske, når jeg får børnebørn.
Dodge Journey 2.7 R/T aut.
Motor V6, 2.736 cm³, 24V
Ydelse 185 hk ved 5.500 o/min
256 Nm ved 4.000 o/min
Topfart 182 km/t 0-100 km/t 10,8 sek.
EU-miks 9,7 km/l Årlige afgifter 6.480 kr.
Mål (L/B/H) 489/184/167 cm
Vægt/last/påhæng 1.843/637/1.360 kg
Bagagerum 760 liter
Dæk 225/55R19
Reservedelsprisindeks 98
Værditab/3 år 289.000 kr. (58 pct.)
Pris 497.809 kr.
Vi synes...
Journey er ingen dårlig bil, men spørgsmålet er, om de fede MPV-biler (og deres tid) nogensinde kommer igen